50 år med Stena Danica – Danica II

2015-06-18 | Danmark | 4 Kommentarer

Den 24 juni är det 50 år sedan bilfärjan Stena Danica började trafikera Göteborg–Fredrikshamn. Vi kommer att fira detta med en utställning från de första 50 åren i Danmarksterminalen. Dessutom öppnar vi upp Masthuggskajen och bjuder på en härlig kajfest i fyra dagar. Här på bloggen firar vi vår populära 50-åring med att lägga ut historien om vart och ett av de fyra fartyg som gått under namnet Stena Danica. Idag kan du läsa om Stena Danica II, skriven av Anders Bergenek och Rickard Sahlsten. Missade du första avsnittet kan du läsa det här.

Den första generationens moderna bilfärjor började blir för små redan innan 1960-talet gått mot sitt slut. Framför allt var det lastbilskapaciteten som visade sig för begränsad.Stena hade 1967 och 1968 byggt två nattfärjor i Norge varav den första, Stena Germanica, kom att sättas in på en ny linje Göteborg–Kiel med start i april 1967.

Den andra färjan, Stena Brittanica, gick en kortare tid in på Göteborg–Frederikshavn under våren 1968 innan hon såldes till Alaska. När den försäljningen var slutförd fanns det kapital att i mitten av maj 1968 lägga nästa beställning på en Danmarksfärja. Projekteringen leddes av Helge Olofsson på Stenas tekniska avdelning i samarbete med Knud E. Hansen. Rolf Carlssons arkitektfirma i Göteborg svarade för inredningen. Man utgick från den 1968 levererade Gedser till norskägda Molzau Line på linjen Gedser–Travemünde.

blogg-mall-stena

Sessanlinjen hade sedan februari 1968 två nya färjor i beställning och konkurrentens nybyggnadsplaner följdes minutiöst. Ambitionen var självklart att ligga ett steg före de nya Sessanfärjorna. Att Stenas storfärja skulle levereras ett halvår innan Sessanlinjens första fartyg – och därtill i god tid till sommarsäsongen – upplevdes som mycket viktigt i den nu allt mer hårdnande kampen om prestige – och i förlängningen om kundernas gunst. Helge Olofsson ritade, strök och ändrade utformningen av nästan hela fartyget. Ambitionen var att förvandla den i vissa delar ganska stabbiga Gedser till ett fartyg som skulle se ut som ett kryssningsfartyg. I slutändan skapades ett fartyg som var 3,9 meter längre och en meter bredare än man från början tänkt sig. Tilläggsplatsen vid Stenpiren begränsade den möjliga längden till 125 meter.

 

Entré för ”Pippi-Danica”

Begreppet Stena Line hade funnits i två år och man hade redan etablerat sig som ”folkets rederi”. Med nya Stena Danica skulle man avsevärt höja anseendet och standarden för färjeresor till Danmark. Reklamfolket med Rune Eriksson i spetsen och trafikchefen Sture Matson som inspiratör såg tidigt vikten av att göra det nya fartyget känt.

Den 30 juni 1969 hölls ett dop vid Stenpiren som den sjöfartsintresserade publiken sent skulle glömma. Via stora annonser i tidningen bjöds hela västra Sverige till evenemanget. Som dopförrättare hade valts barnskådespelerskan Inger Nilsson då gestaltade den omåttligt populära Pippi Långstrump på film och i tv. Tanken var att visa att man nu hade de unga familjerna som målgrupp men naturligtvis även att göra barnen delaktiga i valet av rederi vid familjernas utlandsresor. Intresset var enormt och folkhavet sträckte sig över hela Stenpiren och stora delar av Packhusplatsen. Det var nästan som när en ny amerikabåt kom till staden.

blogg-mall-stena3

Det var uppenbart att Stena Line nu hade tagit ett rejält grepp om den unga publiken. Ambitionerna med nybygget lyckades mer än väl och många anser än idag att Stena Danica är den vackraste bilfärja som någonsin byggts. På kvällen samma dag som dopet gick Stena Danica på invigningstur i skärgården med tusentalet inbjudna gäster ombord. Det var arrangerat så att den nya färjan passerade Skandiahamnen samtidigt som Stena Germanica avgick mot Kiel. Efter sedvanliga hälsningar gick de båda färjorna sida vid sida ut mot Trubaduren, där Stena Germanica girade sydvart och Stena Danica nordvart upp förbi Vinga. Bilder från detta tillfälle användes under många år i reklamen för Stena Lines resor.

Inredningen på Stena Danica var tänkt att attrahera en ung och kräsen publik, inte minst dem som man hade fångat upp med Poseidon några år tidigare. Men också yrkeschaufförer och sommarens semesterfirare skulle få en upplevelse av exklusivitet, där tanken var att ge resan en tydlig prägel av kryssning. Dominerande delar av interiören präglades av ljusa färger, stora fönsterytor och smakfulla planteringar. Skotten var klädda med TILA plastlaminatskivor och brännbara material saknades nästan i inredningen med tanke på kommande säkerhetsregler. Restaurangen ”Danska Liljan” längst förut på salongsdäck erbjöd grillmeny samt smörgåsbord tillsammans med dans. Typiskt för denna tid var de danskdesignade vita plaststolarna som gick att snurra. Rött och grönt var annars dominerande färger, matchat av en del mässing.

blogg-mall-stena2

Cafeterian Lodbrok akter om den centrala entréhallen hade självserveringsdisk. Ett däck högre på promenaddäck återfanns förut baren ”Trubaduren” med ett kasino i en särskild avdelning, ett dansgolv med avancerad belysning, stor bardisk och orkesterpodium. Rostrött och jakaranda med inslag av grönt var dominerande färger. Salongen erbjöd en magnifik utsikt tack vare stora fönster och blev för lång tid framöver tongivande för hur baren på en Danmarksbåt skulle se ut. Omedelbart akter om baren fanns konferenslokalen Kajutan och därefter ett köpcentrum över hela däckets bredd med kiosker samt små affärer för presenter och parfym. Akter härom fanns snackbaren Kal och Ada och mellan dessa två sammanhängande salonger längs med fartygssidorna, puben Röde Orm.

Längst akterut på babordssidan fanns en tonårssalong med dansgolv. Det totala antalet passagerare uppgick till 1 500, av vilka 1 150 kunde erbjudas sittplatser. På båtdäcket fanns lyxhytter med eget bad för 20 personer och under bildäcket enklare hytter för 100 personer samt bastuavdelning. Efter kvalitetshöjningen med nya Stena Danica på Frederikshavn låg marknaden öppen för stora satsningar på lillsemestrar och paketresor. Det nya Stena Line öppnade en bekväm och lättillgänglig väg till utlandet för hela familjen. Hela konceptet motsvarar den topp Sverige nådde under slutet av 1960-talet. Genom ett välorganiserat samarbete med en rad danska hotell och krogar kunde man erbjuda attraktiva priser på paket med resa och övernattning på närmast valfri plats. En lågt värderad dansk krona och attraktiva inköpsmöjligheter ombord gjorde resan till en god affär, givet att man kunde planera densamma väl.

 

Ändrade förutsättningar

Den andra Stena Danica innebar inte ekonomiskt samma succé som den första. Det var ett fartyg med höga kapital- och besättningskostnader samt stora utrymmen att fylla. Detta krävde dyra insatser för marknadsföring. Regelverket för skattefri införsel till Sverige hade också ändrats och minskade rederiets intäkter ombord. Publiken hade också mognat i ålder och krav. Dans till orkester med vokalist lockade inte längre på samma sätt. Nöjesutbudet höll på att ändras.

blogg-mall-danica4

Hösten/vintern 1969/1970 byggdes ett nytt påkostat diskotek på Stena Danica med dansgolv i polerat rostfritt stål, främst för att öka attraktionen för ungdomar. Det var ritat av arkitekten Rolf Carlsson och designern Lars Palmgren. Ytterligare ett problem var att Sessanlinjens Prinsessan Christina och Prinsessan Desirée, som levererades 1969 respektive 1971, var lika stora och attraktiva färjor som Stena Danica. Det gamla rederiet hade närmat sig Stena Lines mer populära trafikkoncept.

Det fanns en tid planer på ett systerfartyg till Stena Danica men Stena Line ville avvakta trafikutvecklingen. Varvet var under våren 1968 mycket angeläget om att få beställningen när kontraktet skulle skrivas. Ett år senare hade man fått beställning på en lång serie bulkfartyg och var inte alls lika intresserade av en färjeorder. Något systerfartyg till Stena Danica kom heller aldrig att byggas. Istället började Stenas tekniska avdelning att rita på en helt ny generation färjor med många gemensamma nämnare och som skulle kunna byggas både som dag- och nattfärjor.

Nästa historiska inlägg om Stena Danica III publiceras på måndag 22/6. Missa inte heller Stena Danicas födelsedagsfest, Kajfesten, som äger rum på Masthuggskajen den 24-27 juni. Vi ses där! /Anna

Anna Andén

Anna är webbredaktör på Stena Line Sverige och arbetar både med hemsidan och våra sociala kanaler. Här på bloggen skriver hon bland annat om våra destinationer, restips, färjor och vår historia.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.