Smäckra linjer på världens vackraste färja

2016-04-12 | Danmark | 5 Kommentarer

Förra veckan skrev vi om åren 1968-1969 när bland annat Stena Danica II invigdes vid Stenpiren i Göteborg. Vi fortsätter på Danica-spåret och går ner på djupet kring färjan som av många sägs vara den vackraste som har byggts. Hon hade smäckra linjer som ett passagerarfartyg och ändå den höjd och volym som var typisk för de dåtida färjorna.

Inredningen på Stena Danica var tänkt att attrahera en ung och kräsen publik, inte minst dem som man hade fångat upp med POSEIDON era år tidigare. Men också yrkeschaufförer och sommarens semesterfirare skulle få en upplevelse av exklusivitet, rent av lite kryssningskänsla. Dominerande delar av interiören präglades av ljusa färger, stora fönsterytor och smakfulla planteringar. Skotten var klädda med Tila plastlaminatskivor och brännbara material saknades helt i inredningen med tanke på kommande säkerhetsregler. En förebild var säkert det exklusiva kryssningsfartyget Kungsholm, som tre år tidigare levererats till Svenska Amerika Linien.

1-stena-danica-20160412

Restaurangen ”Danska Liljan” längst förut på salongsdäck var uppdelad i två mindre och ett stort rum med plats för tillsammans 310 gäster. Den erbjöd grillmeny samt smörgåsbord tillsammans med dans. Typiskt för denna tid var de vita danskdesignade plaststolarna som gick att snurra. Rött och grönt var annars dominerande färger, matchat av en del mässing.

Cafeterian Lodbrok akter om den centrala entréhallen hade självserveringsdisk och plats för 248 personer. Ett däck högre, på promenaddäck, återfanns förut baren Trubaduren med plats för 220 gäster. Här fanns ett kasino i en särskild avdelning, ett dansgolv med avancerad belysning, stor bardisk och orkesterpodium. Rostrött och jakaranda med inslag av grönt var dominerande färger. Salongen erbjöd en magnifik utsikt tack vare
 stora fönster och blev för lång tid framöver tongivande för hur baren på en Danmarksbåt skulle se ut. Omedelbart akter om baren fanns konferenslokalen Kajutan med plats för åtta personer och därefter ett köpcentrum över hela däckets bredd med kiosker samt små affärer för presenter och parfym. Akter härom fanns snackbaren Kal och Ada med plats för 158 gäster och mellan dessa två sammanhängande salonger längs med fartygssidorna, puben Röde Orm med plats för 105. Längst akterut på babordssidan fanns en tonårssalong för 35 personer med dansgolv.

4541-stena-danica-inredning-20160412

Hela 1.150 passagerare kunde erbjudas sittplats. Dessutom erbjöds 120 bäddar.

Stena Danica fick aldrig något systerfartyg. Den fartygstekniska utvecklingen gick fort och när nästa generation Danmarksfärjor levererades till Stena Line 1973-1974 hade man börjat bygga fartygen med ett extra bildäck för personbilar. Stena Danica såldes 1974 till British Columbia Ferries och sattes med namnet Queen of Surrey in längs Kanadas västkust. År 1979 ändrades inredningen så att antalet hytter utökades. Till nästa säsong ändrades namnet till Queen of the North. Färjan gick på grund och sjönk 2006.

545641-stena-danica-inredning-20160412

Anders Bergenek och Rickard Sahlsten

Anders Bergenek och Rickard Sahlsten är författarna bakom boken "Stena Line - historien om ett rederi" (http://breakwater.se/alla-publikationer/fartyg-och-rederier/stena-line-historien-om-ett-farjerederi.html), båda har ett stort intresse för historia och är aktiva i Klubb Maritim Göteborg, en intresseorganisation för alla som är intresserade av sjöfart, fartygshistoria och livet ombord. Här på bloggen skriver de alla våra historiska inlägg. Trevlig läsning!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *