Pikkerbakken

Studieresa till Danmark

Danmark Ombord | 2 Kommentarer

Vi begav oss till Danmark på studieresa där vi under tre dagar reste runt och testade på allt som Jylland har att erbjuda!

Klockan blev 9.10 och vi lämnade Göteborg ombord på Stena Danica som skulle ta oss till Fredrikshamn. Väl framme möttes vi av en buss som tog oss till vårt första stopp, Fårup Sommerland! De flesta av oss hade inte besökt parken tidigare och alla var väldigt förväntansfulla. Parken var fantastisk och låg väldigt mysigt nära skogen. Vi fick en guidad rundtur kring parken och även en fin visning av rummen på hotell Fårup (som ligger inne i parken). Efter vår guidade tur hade flertalet av oss blivit väldigt sugna på att teståka någon attraktion så några av oss åkte “Falken”, Danmarks snabbaste berg-och-dalbana i trä. Gud så rolig, och lite läskig (i alla fall om du frågar vissa av oss). Vi lämnade Fårup Sommerland med en hissnande känsla i magen, man blev som barn på nytt!

Fårup Sommerland

Resan gick vidare mot Lökken där vi stannade till vid Havs/North Shore Surf där vi hälsade på personalen och fick en presentation av detta häftiga surfhak! Sedan gick vi även runt och såg den fina, långa sandstranden!

Lökken

Dag ett avslutades med incheckning, rundvandring och middag på Hotel Skallerup. Vilket ställe! Här fanns nästintill allt man kan tänka sig; gym, tennisplan, stor lekborg till de små, bio, bowlingbana, stort badhus och en väldigt stor relaxavdelning med inom- och utomhuspooler och ångbastu. Helt otroligt, här skulle man kunna stanna länge! Vi bodde i små stugor nära stranden, fint belägna vid stranddynerna. Morgonen efter åt vi alla en härlig, fräsch frukost bestående av gott nybakt bröd, yoghurt och gott pålägg.

Efter frukosten lämnade vi Skallerup och åkte till Örnreservatet i Bindeslev för en upplevelse utöver det vanliga. Här fick vi se en spännande fågeluppvisning där vi mötte några av världens största örnar och lärde oss mer om deras levnadssätt och historia. Dessutom fick vi chans att se en nästintill nyfödd örn, så mysig!

Örnreservatet

Vi fortsatte på djurspåret och åkte vidare till Oceanariet Hirtshals. Här lever mer än 7500 fiskar och andra havsdjur i väldigt stora akvarium. Dessutom finns här Danmarks största interaktiva skärm där vi kunde se valar, hajar och fiskstim, alla i naturlig storlek! Roligast av allt var nog att se på när akvariets två stora klumpfiskar matades av en dykare. Den största klumpfisken vägde hela 350 kg! Oceanariet bjöd på lunch innan vi reste vidare och checkade in på Color Hotel Skagen, där vi skulle spendra natten. Härifrån lånade vi sedan cyklar från hotellet och begav oss till Skagens museum där vi fick se väldigt många vackra och handmålade tavlor. Här fick vi även reda på att Skagens Museum förr var en stor mötesplats för konstnärer runt om i Skandinavien.

Vi cyklade sedan vidare till vårt nästa stopp: Grenen! Härifrån åkte vi den klassiska Sandormen och stod med en fot i var sitt hav! På väg tillbaka mot Skagen stannade vi till vid Skagens Hamn ocn njöt av det fina vädret vid Pakhuset innan vi cyklade tillbaka till hotellet för visning och middag. Ena sidan av hotellet låg mot gatan medan andra sidan låg mot mysiga öppna landskap, så fint och avkopplande efter två intensiva dagar! Frukosten dagen efter var så himla god och bjöd på exempelvis nybakat bröd, pannkakor, färska frukter, juicer och smoothies.

Sandormen

Siktet var sedan inställt på att resa tillbaka till Fredrikshamn eftersom färjan tillbaka till Göteborg gick senare på eftermiddagen. Väl i Fredrikshamn stannade vi till vid Bunkermuseumet samt promenerade upp till Pikkerbakken där vi hade fin utsikt över hela Fredrikshamn. Härifrån åkte vi sedan vidare till Palmestranden för kaffe och glass. Karibien i Danmark, hur häftigt är inte det? Innan avfärd hann vi även med ett stopp på Frederikshavn Bryghus där vi fick provsmaka på olika ölsorter. Vi avslutade med en guidad tur på Scandic The Reef Hotel & Resort där vi fick se de nyrenoverade, karibiska rummen!

Fredrikshamn

Palmestranden

På hemresan var det quiz ombord på båten, god buffé i restaurangen och avkopplning i The Reef Bar som gällde för hela gänget. En del av oss gick även upp till bryggan och kollade på utsikten,  vilket perfekt avslut på studieresan!