Toggle mobile menu
Toggle mobile menu
Stena Line-ESC

All aboard! Fira Eurovision Song Contest med oss

2018-05-04 | Danmark Tyskland Polen Lettland Ombord | Inga kommentarer

Eurovision Song Contest (ESC) har funnits i 62 år. I år är det dags för den 63:e upplagan av världens största tv-sända sångtävling och årets värdland är Portugal. Vilket av våra destinationsländer vill du ska vinna tävlingen i år? ESC kommer att hållas i Alice Arena i Lissabon efter att Salvador Sobral v...

Man balanserar dricksglas på ugnsplåt

En balansakt till havs

2018-02-08 | Ombord | Inga kommentarer

Tänk på ett stort fartyg laddat med en flytande vätska, olja till exempel. I en enda stor tank tenderar vätskan att flytta runt en hel del eftersom det gungar en del till sjöss. Det är effekten av vätskan som har mycket fri yta. Resultatet är ganska skadligt för fartygets stabilitet. För att lösa problemet minskar…

Stena Finalandica år 1973

Stena Finlandica – från krigsveteran till kryssningsfartyg

2018-02-07 | Ombord | Inga kommentarer

Hon började sin karriär på 60-talet som passagerarfartyg i Nordsjön och chartrades ut till Stena Line för att sedan byggas om till sjukhusfartyg för att behandla civila patienter under Vietnamkriget. Det var här hon kom att kallas Hoppets Skepp. Därefter köptes hon av oss, döptes om till Stena Finlandica, och sattes in på linjen Sto...

Bild på Stena Olympica

Sagan om Stena Olympica

2018-01-30 | Ombord | 3 Kommentarer

Stena Olympica byggdes i dåvarande Jugoslavien och levererades samma år som de Olympiska spelen i München gick av stapeln. Interiören var tydligt präglad av 70-talet och det skandinaviska arvet. Här kan du läsa om hennes 40-åriga liv! Fartygsfakta Levererad i juni 1972 från Titovo Brodogradiliste i Kraljevica i dåvarande Jugoslavien. Längd: 125 meter Bredd: 19,5 meter Passagerarkapacitet:…

Man med glasögon kliar sig i huvudet.

Balansera med ballast!

2018-01-25 | Ombord | Inga kommentarer

Har du någonsin hört ordet ballast? Det kommer från det gamla nordiska ordet “barlast” vilket betyder utan last. Och det finns en anledning till det… När ett skepp är fullastat (till exempel en färja som transporterar hundratals bilar och lastbilar) sjunker belastningen av skrovet i vattnet. Det här är bra för att, som du kan…

Stena Gothica

Vem är Stena Gothica?

2018-01-15 | Ombord | 1 Kommentar

Under vinterhalvåret går flera av våra fartyg in i torrdocka för sina årliga inspektioner och uppfräschningar. En av dessa är Stena Danica. Under tiden hon bli ompysslad på varv håller Stena Gothica ställningarna tillsammans med Stena Jutlandica och M/S Gute. Vem är då denna dam? Det vet våra historieexperter Rickard Sahlsten och Anders Bergenk allt…

Danmarksterminalen 1972.

Från fräck uppstickare till etablerat rederi

2018-01-15 | Ombord | 4 Kommentarer

1972 är året då Stena Line definitivt går från att ha varit den fräcka uppstickaren till att bli ett av Göteborgs etablerade rederier. Den nya eleganta terminalbyggnaden vid södra stranden av Göta Älv markerar början på en ny era i Göteborg. Den traditionella hamnverksamheten har lämnat södra älvstranden och flyttat ut till Skand...

Ribbåt åker framför färja i Göteborgs hamn.

Hur väger man ett skepp?!

2018-01-09 | Ombord | Inga kommentarer

Om du såg det första avsnittet av vår serie, där vi pratade om flytkraft, kan du komma ihåg att vikten av det vatten som ett fartyg förskjuter är lika med själva fartygets vikt. Detta kallas Arkimedesprincipen. Men hur bestämmer du vikten på det vattnet? Skeppsbyggare har löst problemet med vattenvägning genom att måla lastmärken på alla…

Man framför färja.

“Omtanke är grunden i alla våra kundrelationer”

2017-12-20 | Ombord | Inga kommentarer

Möt Henryk Kaluzny, vår Freight Commercial Manager for the Baltic Sea South. Hans passion är försäljning och hans jobb att koppla samman Europa. Det vill säga, göra det så smidigt och effektivt som möjligt för våra kunder att frakta sitt gods. Alltid med omtanke i åtanke. Namn: Henryk Kaluzny Utbildning: Mastersexamen i transport och logistik, Poz...

En liten modell av regalskeppet Vasa.

Vikten av rätt tyngdpunkt

2017-12-07 | Ombord | Inga kommentarer

När den kung Gustav II Adolf beställde regalskeppet Vasa visste han uppenbarligen inte hur viktig placeringen av skeppets tyngdpunkt var. Han beställde ett extra däck med kanoner, och Vasa kapsejsade under sin jungfruresa 1628. Inte direkt ett stolt ögonblick i svensk skeppsbyggarhistoria… Tyngdpunkten är en kritisk parameter vid utformning av fartyg. Enkelt uttryckt är det…

Blogkategorier

Mest kommenterade inlägg