Toggle mobile menu
Toggle mobile menu
Stena Gothica

Vem är Stena Gothica?

2018-01-15 | Ombord | Inga kommentarer

Under vinterhalvåret går flera av våra fartyg in i torrdocka för sina årliga inspektioner och uppfräschningar. En av dessa är Stena Danica. Under tiden hon bli ompysslad på varv håller Stena Gothica ställningarna tillsammans med Stena Jutlandica och M/S Gute. Vem är då denna dam? Det vet våra historieexperter Rickard Sahlsten och Anders Bergenk allt…

Danmarksterminalen 1972.

Från fräck uppstickare till etablerat rederi

2018-01-15 | Ombord | Inga kommentarer

1972 är året då Stena Line definitivt går från att ha varit den fräcka uppstickaren till att bli ett av Göteborgs etablerade rederier. Den nya eleganta terminalbyggnaden vid södra stranden av Göta Älv markerar början på en ny era i Göteborg. Den traditionella hamnverksamheten har lämnat södra älvstranden och flyttat ut till Skand...

Ribbåt åker framför färja i Göteborgs hamn.

Hur väger man ett skepp?!

2018-01-09 | Ombord | Inga kommentarer

Om du såg det första avsnittet av vår serie, där vi pratade om flytkraft, kan du komma ihåg att vikten av det vatten som ett fartyg förskjuter är lika med själva fartygets vikt. Detta kallas Arkimedesprincipen. Men hur bestämmer du vikten på det vattnet? Skeppsbyggare har löst problemet med vattenvägning genom att måla lastmärken på alla…

Man framför färja.

“Omtanke är grunden i alla våra kundrelationer”

2017-12-20 | Ombord | Inga kommentarer

Möt Henryk Kaluzny, vår Freight Commercial Manager for the Baltic Sea South. Hans passion är försäljning och hans jobb att koppla samman Europa. Det vill säga, göra det så smidigt och effektivt som möjligt för våra kunder att frakta sitt gods. Alltid med omtanke i åtanke. Namn: Henryk Kaluzny Utbildning: Mastersexamen i transport och logistik, Poz...

En liten modell av regalskeppet Vasa.

Vikten av rätt tyngdpunkt

2017-12-07 | Ombord | Inga kommentarer

När den kung Gustav II Adolf beställde regalskeppet Vasa visste han uppenbarligen inte hur viktig placeringen av skeppets tyngdpunkt var. Han beställde ett extra däck med kanoner, och Vasa kapsejsade under sin jungfruresa 1628. Inte direkt ett stolt ögonblick i svensk skeppsbyggarhistoria… Tyngdpunkten är en kritisk parameter vid utformning av fartyg. Enkelt uttryckt är det…

Sigurd dricker vatten ur en skål med sugrör.

Hur lyfter man en färja?

2017-11-23 | Ombord | Inga kommentarer

Ingen kran i världen är tillräckligt stark för att lyfta ett 20 000 ton fartyg upp i luften. Ändå behöver ett fartyg få sitt skrov uppfräschat med färg och annat. Men du kan inte riktigt göra det medan skeppet är i vattnet. Så vad är lösningen? Lösningen är att få vattnet runt skeppet att försvinna. Det…

Man med Göteborg i bakgrunden.

“Jobbet är lite som ett schackspel”

2017-11-15 | Ombord | Inga kommentarer

Ron Gerlach har haft flera jobb inom Stenakoncernen och varit baserad i bland annat Glasgow och Sydkorea. Sedan 2015 arbetar han som Trade Director för Stena Lines verksamhet i Tyskland. En roll som i mångt och mycket kan liknas vid en schackspelares. Ron har alltid lockats av färjebranschen och hur fartygen kopplar i...

Lillie visar teckning för Sigurd

Vad är en bulb?

2017-11-10 | Ombord | Inga kommentarer

Du har antagligen sett den. En lökliknande form som skjuter ut från fartygets för. Alla våra färjor har en. Men vad är det och vad gör den där? Jo, bulben, eller stävbulb som det egentligen heter, är en smart uppfinning som bidrar till att minska fartygets resistans när den färdas genom vattnet. Resultatet: mer fart, mindre bränsleförbrukning –…

Man sitter i badkar

Vad är det som får båten att flyta?

2017-11-01 | Ombord | Inga kommentarer

Har du någonsin funderat på varför vissa saker flyter och andra inte? Sigurd, kryssningsvärd på Stena Danica och en av två programledare för vår nya varannan vecka- serie “Hur fungerar det?” har funderat på samma sak. Ytterligare en som grubblade kring detta var den grekiske matematikern Arkimedes som föddes för närmare 3000 år sedan. Faktum…

Lillie i How does it work

En miljömedveten och passionerad skeppsbyggare

2017-10-26 | Ombord | Inga kommentarer

Det hela började med ett examensarbete om framtida bränslen, via rollen som skeppsbyggare på Stena Teknik till att arbeta med hållbarhetsfrågor på Stena AB. Hennes gedigna bakgrund och intresse för sjöfart gjorde henne till den perfekta kandidaten för att svara på frågor i vår serie ”How does it work”. Nedan berättar ...

Blogkategorier

Mest kommenterade inlägg