Fiskmås på Stena Line skorsten

2016 – vilket år!

Ombord | 6 Kommentarer

Nu när det nya året kommit och 2016 är till ända är det dags att se tillbaka på vad vi åstadkommit. Är du redo för lite skryt? När vi summerar året som gått har vi nämligen ett otroligt år att beskriva!

Vi börjar med de stora sakerna. Fyra nya fartyg! Inte ett eller två, utan fyra! Tanken är att fartygen ska användas inom vårt linjenät i Nordeuropa. Förutom att vara enorma RoPaxfärjor med en hel del utrymme för våra kunder, kommer de att vara de mest bränsleeffektiva RoPaxfärjorna i världen. Vi kan knappt vänta tills 2019 då den första leveransen är planerad!

RoPax färja

300 initiativ för energisparande

Och på tal om bränsleeffektivitet… Visste du att vi kommer att inleda vårt 300:e projekt i vårt energisparprogram 2017? Med andra ord, vi fokuserar mycket på bränsleeffektivitet och naturligtvis är en del av detta ett sätt att bidra till användningen av ren energi i så stor utsträckning som möjligt. Målen är att minska bränsleförbrukningen med 2,5 procent per år. 2016 års statistik är inte klar, men under 2015 överträffade vi målet och minskade bränsleförbrukningen med 2,8 procent. I år nådde vi en milstolpe i vårt arbete med ren energi när Stena Germanica gjorde sin första resa helt och hållet på metanol. Detta har varit en dröm och ett mål för många av oss sedan projektet startade 2014.

Vunna priser 2016

Och vinnaren är…

Metanolprojekt har på många sätt varit banbrytande och vi är som sagt mycket stolta över utmärkelserna projektet har fått – två av dem togs emot 2016 och hittills projektet har belönats sex gånger.

• The Shippax “Eco-Award” (2016)
• The European Marine Engineering Conference and Awards “Ship of the Year Award” (2016)
• Swedish Maritime Day “Innovation Award 2015” (2015)
• Green Ship Technology: “GST Ship-owner of the year” (2015)
• The Swedish Confederation of Transport Enterprises “2015 Pegasus award” (2015)
• 2015 Global Business Excellence Awards UK “Outstanding Green Initiative Award” (2015)

Men priskavalkaden slutar inte där. Stena Line tilldeledes också priset ”Bästa rederiet” vid det årliga eventet ”Northern Ireland Travel and Tourism Award”. Det var 24e gången vi mottog det priset! Och i november vann vi två silver för bästa färja/minikryssningsföretag samt bästa färjeoperatör för kundservice i ”British Travel Awards 2016”. En tävling som sedan 2008 har följt upp vad resenärer tycker om företag inom segmentet fritidsresor och besöksattraktioner.

Det mest sociala rederiet

Under 2016 var vi det socialt mest omtalade rederiet jämfört med våra konkurrenter. Vi lyckades aktivera och engagera våra anhängare i högre grad än våra konkurrenter. Hurra!
Här är några av de saker som vi initierat som fått folk att prata:

Den ultimata bilsemestern i Europa

Vi älskar att resa och vi älskar bilar. Därför inledde vi ett samarbete med Volvo och Sembo under sommaren och bjöd in några duktiga människor att hjälpa oss att visa hur den ultimata roadtripen i Europa skulle kunna se ut. Vi hade YouTubers och kändisar från Polen, Sverige, Tyskland och Norge som reste med oss. De gjorde ett superjobb och producerade massor av inspirerande material som sågs av över 5,5 miljoner människor och genererade mer än 700 000 reaktioner i sociala medier!

En perfekt dag för glass

Vad vill du allra helst ha en varm, solig dag? Vi tror att svaret är: GLASS! Så i Hoek van Holland i somras bestämde vi att bjuda alla våra resenärer som väntade i hettan på gratis glass. Gissa om de gillade det? Att vara sociala i all ära, men att förstå våra kunders behov och uppfylla dem är den verkliga affären.

Första Pokémon Go-träffen i Sverige!

I somras drabbades Sverige av Pokémonfeber. Plötsligt kunde unga barn och vuxna ses överallt stirrandes ner i sina mobiltelefoner, jagandes virituella varelser. Vissa såg det som ett bra sätt att aktivera barnen, andra såg faror i att Pokémonjägarna inte såg sig för i trafiken eller gick vilse. Oavsett var det en mycket populär aktivitet i somras som kom till Sverige 16 juli. Mindre än en vecka senare stod vi värd för den första Pokémon Go-träffen i Göteborg, precis intill vår terminal. 2000 personer dök upp för att delta i evenemanget och vi erbjöd gratis snacks, vatten, tävlingar, överraskningar och möjlighet att ladda mobilen.

Det där var tre exempel på vad vi gjorde i somras. Gjorde vi inte något socialt under resten av året? Såklart!

Vi tog dig närmare julen

Inte alla företag har sin egen tomte. Men det har vi! Kapten Kenneth som vanligtvis jobbar som ”Senior Master” på Stena Danica, förvandlades till Tomten i egen hög person när julen närmade sig. Spana in Tomtens hemliga liv nedan.

Vi tog hela ”Santa Line”-kampanjen ett steg längre och skapade en app där man kunde spela Kapten Kenneth. Gaming Line som den kallades laddades ner av nästan 15000 personer innan jul och totalt spenderades svindlande 3000 timmar på att spela våra spel, vilket motsvarar 60 000 spelrundor. Vi hade aldrig trott att våra gäster skulle vara SÅ angelägna att spendera sin tid med oss men vi får helt enkelt anta att vi lyckades skapa en underhållande app.

Så, ett spännande år har kommit till sitt slut och vi ser redan fram emot nästa. Vi har förberett massor av saker att dela med er, men först vill vi tacka er alla för att ni tillsammans med oss gjort 2016 till ett fantastiskt år. Vi hoppas att Stena Line har skapat många fina minnen för er!
/Ylva


  • D says:

    Kan säga att 2016 varit stort år med många resor till släkt och vänner, och reser endast med bil och färja 🙂 Alltid lika kul att resa för att besöka de man inte träffar ofta!

    Reser regelbundet numera på dessa fartyg/linjer när jag reser utomlands samt sitt hemland.
    Scandinavica & Germanica, Göteborg-Kiel
    Vision/Spirit, Karlskrona-Gdynia
    Britannica/Hollandica, Hoek Van Holland-Harwich
    Europe, Fishguard-Rosslare

    Just den sistnämnda vill jag nämna att den har nog bland den BÄSTA personalen av alla era färjor jag rest med, inte bara när det gäller min upplevelse där men även när man läser detta:
    http://www.bbc.com/news/world-europe-38061713

    Att man inte kan påverka vädret förstår man ju men att läsa att så många är utvilade och väl omhändertagna trots kaoset kan man bara inte låta bli att ge beröm om. Och att kaptenen på Stena Europe även räddade en haj som fastnat mellan färjan och hamnen ganska nyligen, tycker att Stena Europe med sin personal ska bli Stenas bästa under 2016

    Tack för mig!

    • Hej D! Vad härligt att höra och tack för din fina feedback! Ja, StenaEurope hade ju onekligen varit en stark kandidat för en sådan utnämning. Det får vi fundera på att göra något av. Tack för tipset.
      Välkommen ombord snart igen! Hälsningar, /ylva.

  • Hübbe says:

    UNDERBART ????

  • Ann-Marie Andren says:

    Tack för 2016 och alla fantastiska resor med Stena Line! Åker igen i januari 2017, för att bara koppla av! Ses.