50 ÅR MED STENA DANICA – DANICA IV

Ombord | 2 Kommentarer

Idag fyller vår populära färja Stena Danica 50 år! Detta firas både ombord och i land i form av Kajfest på Masthuggskajen. Under veckan har vi lagt ut historiska inlägg om alla Stena Danica som funnits sedan 1965 –  då den första färjan som gick under namnet började trafikera sträckan Göteborg-Fredrikshamn. Idag kan du läsa det fjärde och sista inlägget i serien om Danica. Kom gärna förbi och fira födelsedagsbarnet tillsammans med oss på Masthuggskajen.

Stena Danica XXL

Leveransen av de 1980 i Frankrike beställda jättefärjorna kom att försenas ett år på grund av ett växelhaveri vid en provtur. Det fick till följd att de tekniska installationerna ombord måste göras om. Under tiden hade Sessanfärjorna Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Birgitta levererats och fick fungera som ersättare på Frederikshavnslinjen. I februari och april 1983 levererades de nya Stena Danica (IV) och Stena Jutlandica (II) med stora evenemang inför en hänförd publik. Även om Stena Lines gamla danmarksfärjor hade varit störst i världen i sin kategori när de byggdes, erbjöd de nya fartygen helt andra utrymmen. Restaurangkapaciteten var enorm. Den attraktiva, förligt belägna baren hade en välutrustad scen för uppträdanden. Cirka 1 800 sittplatser fanns det på de nya färjorna. Den viktigaste nyheten ombord var ändå självbetjäningsaffären för tax-freevaror med hela 600 kvadratmeter butiksyta. Något liknande hade inte setts på någon färja tidigare. Här fanns även utrymme för Stenas utökade och exklusivare butikssortiment. Ombord fanns även en stor, moden och välutrustad konferensavdelning med nio rum och med plats för mellan 4 och 250 gäster.

blogg-mall-danica44

Hela Stena Danicas (IV) inredning var planerad för ett flexibelt användande. Cafeterian kunde fungera som restaurang, liksom delar av konferensavdelningen. Nattklubben användes ofta som café. De små konferensrummen var inredda med toalett och dusch och kunde göras om till lyxhytter. Stena Danicas (IV) inredning var på 1970-talsvis ganska mörk, men sobert elegant. Den var skapad av den franska inredningsarkitekten Julia Merkx. Namnen på flera av utrymmena var också franskinspirerade som till exempel Champagne, Mississippi och Louisiana. Fartyget erbjöd passagerarna unika möjligheter till avkoppling och nöje i en miljö som definitivt upplevdes som exklusiv.

För fordon fanns två separata bildäck som båda erbjöd full höjd. Precis som på föregångarna på Frederikshavnslinjen lastades dessa separat. Med sidoportar på det övre däcket undveks tunga och dyra ramper ombord och lastning och lossning kunde göras snabbare. På så vis kunde hamntiderna hållas korta trots de stora lastvolymerna. När personbilar lastades så användes samma filbredd som för lastbilarna. Borta var de trånga bildäcken som på 1960-talsfärjorna skrämde passagerarna. Även i det här avseendet var komforten mycket högre än tidigare. Även besättningens utrymmen höll en helt annan standard än på tidigare Stenafärjor. Alla hytter och mässar var belägna på de två översta däcken. Jämfört med den tidigare vanliga placeringen under bildäck gav Stena Danicas (IV) besättningsinredning bättre möjligheter till ostörd vila. Det var ett viktigt steg i arbetsmiljöarbetet ombord.

 

Champagneyra på Kattegatt

Frederikshavsnfärjorna hade en stor publik av dagpassagerare som åt, kanske dansade och inte minst handlade taxfree ombord. Stena Danica (IV) och Stena Jutlandica (II) seglade ganska tätt efter varandra från Göteborg på morgonen respektive på tidig kväll. De litet äldre åkte på morgonen och de yngre på kvällen, då stämningen ombord blev intensivare. På så sätt maximerades antalet utflyktsresenärer och nådde unikt höga nivåer. Stilen, maten och underhållningen ombord var samtidigt mer sofistikerad och exklusiv. Stena Line hade fjärmat sig från trängseln och köerna på 1960 talets färjor. Samtidigt som passagerarna strömmade till så fylldes de jättelika bildäcken med lastbilar i en högkonjunktur som man på 1980-talet trodde skulle vara för evigt.

blogg-mall-danica-iv

De två nya färjorna blev således mycket ekonomiskt framgångsrika fartyg. I praktiken ersatte de fyra tidigare färjor. Byggkostnaden på 135 miljoner per fartyg var mycket låg och räntevillkoren på lånen var också fördelaktiga. Framgången med Stena Danica (IV) och Stena Jutlandica (II) lade grunden för den expansion som med tiden skulle omvandla Stena Line från en lokal till en global färjeaktör.

 

Still going strong

När vi sitter i skybaren på hotell Riverton i Göteborg ser vi Stena Danica (IV) glida upp för Göta älv så som hon har gjort runt 25 000 gånger tidigare. Profilen präglas av en tidlös skönhet. Ombord finns 100-tals glada göteborgare som har ätit i färjans restaurang och handlat i dess bordershop. Kanske är stilen lite enklare och folkligare än på 1980-talet. Ändå är det som om tiden har stått stilla inte 30 år utan kanske rent av 50 år. Konceptet Stena Danica lever.

Under åren har färjans interiör byggts om ungefär vart femte år för att anpassas till nya tider och behov. De stora ytorna ombord har underlättat dessa anpassningar och på så sätt har fartyget kunna behålla sin attraktivitet. Den första stora ombyggnaden ägde rum i maj/juni 1987. Då ändrades bland annat bar Lido till dansbaren Broadway i blått, mässing och mahogny. Just det här utrymmet kom kanske att bli det mest älskade någonsin på dagens Stena Danica. En omfattande ombyggnad av inredningen som kom att ändra hela fartygets karaktär ägde rum i februari till april 2009. Under tidiga våren 2015 byggdes ett helt nytt shoppingcenter ombord som ett resultat av den framgångsrika satsningen på bordershop. När detta skrivs har Stena Danica (IV) seglat 32 år på sin ursprungliga linje. Det finns ingen svensk färja som kommer i närheten av den noteringen. Det är ett mycket gott betyg åt de arkitekter och ingenjörer som en gång planerade henne.

danica4

Systerfartyget Stena Jutlandica (II) fick en betydligt kortare karriär på Göteborgslinjen då hon 1996 flyttades till Stenas trafik Dover–Calais. 2002 lämnade fartyget Stena-sfären och skrotades faktiskt så tidigt som 2011 efter haveri och en längre tids uppläggning. En dag tvingas Stena Danica (IV) att sätta kursen västerut från Göteborg för att aldrig komma tillbaka. I en del göteborgares ögon kommer det då att finnas tårar. Här har de gjort sin första sjöresa eller kanske rentav mött sin blivande maka eller make. Inte så få har haft sitt arbete ombord. Stena Danica (IV) kommer kanske att bli det klassiska passagerarfartyg som förknippas med Göteborg, till och med mer än Bohuslän, Kronprinsessan Ingrid, Suecia, Britannia, Gripsholm eller Kungsholm? Det är i alla fall i den klassen hon seglar!