Historia – Den Tyska Wappen

2015-08-20 | Ombord | Inga kommentarer

Eftersom STENA DANICA från 1965 redan presenterats på den här bloggen får fartyget WAPPEN ett helt eget blogginlägg mellan åren 1964 och 1965, detta eftersom Stena Reederei GmbH i Kiel köpte henne redan 1964. Inlägget om WAPPEN är det femte i serien och är skrivet av författarna till boken ”Stena Line – Historien om ett färjerederi”, Anders Bergenek och Rickard Sahlsten.

WAPPEN VON HAMBURG byggdes för tyska HADAG för trafik mellan Hamburg, Cuxhaven och ön Helgoland ute i Nordsjön. Hon ersatte då ett tidigare fartyg med samma namn. Det var en imponerande utflyktsbåt som rederiet hade fått. Här fanns flera bekväma och välinredda restauranger och salonger och till och med ett mindre antal hytter. Havet och sjöfarten var viktiga ingredienser i den nordtyska kulturen. Det var på 1950- och 1960-talen oerhört populärt att göra utflykter med HADAGs passagerarfartyg och uppleva Helgoland eller andra frisiska öar och samtidigt bada och roa sig.

De tyska passagerarfartygen var också robust byggda och goda sjöbåtar vilket många gånger krävdes på den öppna Nordsjön vars förhållanden var mycket mer utsatta än till exempel de svenska skärgårdarnas.

Självklart var efterfrågan på resor till Helgoland störst på sommaren. HADAG sökte därför annan sysselsättning till sina fartyg under lågsäsongerna. Första året var WAPPEN VON HAMBURG utchartrad till trafik i Karibien mellan Miami och Nassau. Denna stördes emellertid av Kubakrisen och fartyget var åter i Hamburg redan i januari 1963.

Vintersäsongen 1963-1964 chartrade Skagenlinjen WAPPEN VON HAMBURG som blev rederiets flaggskepp på linjen Göteborg-Frederikshavn. Erfarenheterna var så goda att Stena köpte fartyget i oktober 1964 efter att hon under sommaren varit tillbaka i trafiken på Helgoland. Hon sattes då in på den lite längre linjen Göteborg-Sandefjord.

I april 1965 sattes WAPPEN in på den relativt nya linjen Stockholm-Mariehamn. Mot slutet av året valde Stenabolagen att pröva henne på den långa linjen Stockholm-Åbo. Här var hon en formidabel konkurrent till De Samseglandes mer traditionella passagerarångare som hon mycket väl kunde mäta sig med ifråga om storlek, fart och kapacitet. Stena valde emellertid att inte utveckla någon trafik till finska fastlandet och WAPPEN såldes tillbaka till HADAG, som precis hade lämnat sin stora HELGOLAND på en lång charter till tyska Röda Korset. Det tyska rederiet hade då även byggt ett nytt fartyg med namnet WAPPEN VON HAMBURG så det äldre fartyget döptes om till ALTE LIEBE.

Hon fortsatte sedan i trafik på Helgoland och ibland på andra rutter, bland annat Travemünde-Rödby. 1984 såldes WAPPEN VON HAMBURG till ett rederi Oltmann i Bremen. Hon bytte då namn till HELGOLAND och linjesträckningen ändrades till Bremerhaven-Helgoland. Sedan följde en rad ägarbyten, men den allt mindre lönsamma trafiken på Helgoland fortsatte.

Först år 2005 lämnade det då 40-åriga fartyget tyska vatten och såldes till ett holländskt bolag samt döptes om till SUPPER CLUBCRUISE 02. Det var stora ombyggnadsplaner på gång och det mesta av den gamla inredningen revs ut. Sedan blev hon liggande. Via Turkiet hamnade hon i Haifa, Israel och låg upplagd där flera år och förföll innan hon skrotades i Aliaga, Turkiet 2014 under namnet ORKA SULTAN.

Karriären i Stena Line blev kort men WAPPEN är en utmärkt representant för alla de fina tyska utflyktsfartyg som Stena använde sig av under de första åren, HEIN GODENWIND, GORCH FOCK, WAPPEN VON HAMBURG och senare även HELGOLAND.

Anders Bergenek och Rickard Sahlsten

Anna Andén

Anna är webbredaktör på Stena Line Sverige och arbetar både med hemsidan och våra sociala kanaler. Här på bloggen skriver hon bland annat om våra destinationer, restips, färjor och vår historia.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *