Stena Gothica

Vem är Stena Gothica?

2018-01-15 | Ombord | 1 Kommentar

Under vinterhalvåret går flera av våra fartyg in i torrdocka för sina årliga inspektioner och uppfräschningar. En av dessa är Stena Danica. Under tiden hon bli ompysslad på varv håller Stena Gothica ställningarna tillsammans med Stena Jutlandica och M/S Gute. Vem är då denna dam? Det vet våra historieexperter Rickard Sahlsten och Anders Bergenk allt om.

Stena Gothica såg dagens ljus 1982 på ett varv i Italien. Den grekiske ägaren hade då gett henne namnet Lucky Rider, den lyckliga ryttaren. Det här var en av de tidiga ropax-färjorna. Fraktfärjor på den här tiden tog ofta bara 36 passagerare men Lucky Rider hade kapacitet för 80 passagerare. Den höga kapaciteten gjorde färjan liksom ett systerfartyg väldigt eftertraktade på chartermarknaden.

Redan under sitt första år hamnade färjan i charteruppdrag uppe i Sverige. Det var Rederi AB Nordö som till sin nya linje Malmö-Travemünde hyrde in Lucky Rider som blev parhäst med Svealand av Malmö, ett fartyg som långt senare skulle få en lång och framgångsrik Stenakarriär som Stena Seatrader. Den grekiska ägarens ekonomi kollapsade ganska snart och Lucky Rider köptes exekutivt av Stena

Efter behövlig uppfräschning på varv sattes hon som Stena Driver in på linjen Göteborg – Travemünde. Året efter såldes hon emellertid till brittiska Sealink och sattes med namnet Seafreight Highway in mellan Dover och Dunkerque respektive Zeebrügge. Efter några år såldes hon till ett bulgariskt rederi där hon kom att föra en anonym tillvaro i Medelhavet och Svarta Havet. Redan 1990 köptes hon av svenska intressen och fick namnet Nordic Hunter.

År 1991 tog danska DSB över och byggde om Ask, som fartyget nu fick heta, till passagerarfärja. Hon fick nu stora passagerarsalonger för 548 passagerare och den stora sidoporten i fören. Tidigare hade all lastning och lossning skett via akterporten. Därefter följde en period i dansk inrikestrafik mellan Århus och Kalundborg. En viktig händelse inträffade 1993 då Ask fick ett nytt maskineri. Det var guld värt.

År 1999 inledde Ask en period med uppdrag på Östersjön. Färjan seglade från danska, tyska och svenska hamnar till städerna Liepaja och Ventspils. Två år senare förlängdes hon med cirka 20 meter. Under 2002 var Ask tillbaka hos Nordö på linjen Malmö-Travemünde. Året därpå använde Stena Line henne i trafik för dotterbolaget Scandlines på linjen Trelleborg – Travemünde. Sedan följde ytterligare ett antal år i trafik från Sverige och Tyskland till baltiska hamnar.

När veteranen Stena Scanrail som gick mellan Göteborg – Frederikshamn ansågs ha gjort sitt 2015 med 25 797 turer i Stena LInes tjänst, letade rederiet efter en lämplig ersättare. Det blev Ask, som nu fick svensk flagg och det nya namnet Stena Gothica sattes med in som fraktfärja på linjen Göteborg – Fredrikshamn. Detta flexibla fartyg har sedan tillfälligt gjort tjänst på några andra linjer men ”hemma” måste ändå anses vara i Göteborg.

Som vanligt vill vi rikta ett stort tack till Rickard och Anders för detta trevliga inlägg. Rickard är ordförande i Klubb Maritim som också tar hand om våra arkiv. Deras bok om vår historia hittar du här. På tal om torrdocksäsongen….Vill du veta hur en torrdocka funkar ska du läsa mer och spana in vår film på temat här.

Johanna Bodin

Johanna is working as a Content and Communications Specialist.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.