Toggle mobile menu

Bila till England

När vi berättade för våra vänner att vi skulle på Roadtrip till England i sommar kom ofta frågan; Är det inte svårt att köra bil när de har vänstertrafik? Nej,det vande vi oss vid ganska snabbt. Enklast var det att köra på motorvägen men annars följde vi bara strömmen 🙂

Vi startade från Göteborg med Kielfärjan. Vi hade bestämt att denna semestern skulle vi inte köra så långt. Vi ville gärna ha med oss cyklarna och en var vi tvungen att ha på taket, men det var inget problem bara vi bokade in att vi hade den där. Det är så härligt att starta semestern med en god middag och sedan sova fram till Autobahn. Vi körde ner på en fredag och med facit i hand skulle vi heller valt en lördag eller söndag för då får inte lastbilarna köra. Först tänkte vi ta färjan från Hoek van Holland till England men bestämde oss för att ta en natt i Holland istället och stoppade på ett spahotell med god mat som låg i Venlo. Det tog ca 5 timmar att köra så vi var framme redan på eftermiddagen och kunde njuta av hotellets faciliteter.

Nästa dag körde vi till Dunkerque och tog färjan över till Dover. Det visade sig vara ett lyckokast då hamnen i Calais var ockuperade av flyktningar som försökte ta sig in i England och detta skapade långa köer dock främst för lastbilarna.

Canterbury är en supermysig charmig engelsk stad som är tillräckligt liten för att ta sig runt till fots eller som vi gjorde med cykel. Här kan man höra historiens vingslag över allt. Vi lyssnade på Canterbury Tales som handlande om olika historier som pilgrimmarna berättade för varandra på väg till katedralen som är en av englands äldsta och mest kända kristna byggnad. Vi lyssnade också på en Evensong som är en kort form för gudstjänst där man framför allt får lyssna på kören som sjunger varje dag 17:30.

Vi åt också gott i Canterbury. Förutom de traditionella pubarna fanns det gott om trevliga restauranger. Vår absoluta favorit var Ambrette, en nytänkande indisk fusion restaurang. På vägen hem stannade vi först i Frankrike och shoppade med oss massor med goda viner i en stor supermarknad och övernattade i den mysiga staden Brugge där vi sov en natt på kloster och shoppade med oss god belgisk chocklad och öl innan vi reste upp till Kielfärjan igen.  Det bästa med bilsemester är att man upplever så mycket och att man kan ta med sig massor med godsaker hem att njuta av under hösten och vintern.

Image gallery

Position på karta

Region:Vidare ut i Europa

Aktiviteter på plats:Mat & dryck, Shopping, Historia & vetenskap

Passar för:Familjeresa (13-18 år), Par och vänner, 55+

Lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.