bila i europa - stena line

Att resa med bil i Europa är ett underbart sätt att semestra

2016-05-01 | Tyskland | 3 Kommentarer

Vi har tagit hjälp av tre verkliga proffs för att ge er de bästa tipsen på kryssningar till Polen, bilsemester genom Europa och smultronställen i Danmark. Det är tre av våra mest engagerade och frekventa resenärer som var och en är experter på sina linjer och destinationer. Förra veckan fick vi följa med när Kerstin och hennes man besökte mikrobryggerier i polska Gdansk och Gdynia. I dag är Hübbe tillbaka och skriver hur underbart det är att resa med bil i Europa. Trevlig läsning!

Det är härligt att inte ha något mål och svänga dit man vill och lika kul och kanske lite tryggare att planera och boka i förväg. Vi har ibland gett oss iväg på spontana resor och alltid hittat rum. Det gäller bara att stanna i hyfsad tid. Vi tycker att planering är halva nöjet. Bra kombination är en färsk kartbok över Europas vägar, resebroschyrer + uppdaterad GPS i bilen. Dessutom brukar vi kolla mycket på internet.

Börja med att titta på vad resan får kosta. Det kostar alltid lite mer än du tror. Titta sedan på Stenaline.se och boka färja. Boka med ditt medlemsnummer så du får bonuspoäng. Vi bor i Kungsbacka men drar gärna ned till Trelleborg och tar nattfärjan till Rostock och kör då iland strax efter kl sex på morgonen. Lite bekvämare och mer avslappat är att ta färjan från Göteborg till Kiel. Vi gör ofta tvärtom och tar den på hemvägen.

 

Pausa ofta på Autobahn

Om du inte ska improvisera kan du sedan börja titta på vart du vill åka, dagsetapper och övernattningar. Gå in på hemsidorna för orterna du ska besöka så kan du beställa broschyrer och kartor, oftast gratis. Kul att titta på innan du åker och bra att ha med sig.
osterrike-vignette-stena-line

Räkna inte med att streckköra i full fart på Autobahn. Då blir du besviken. Dels missar du mycket vackert att titta på och dels är farten ibland ganska låg. Kolla både framåt och i backspegeln. Om det blir Stau (kö) framför dig kan det stoppa upp mycket fort.

Om du ska gå ut i ytterfil och köra om måste du kolla noga i backspegeln och blinka i tid. Bilar kan närma sig mycket snabbt. Ta paus ofta, särskilt om du har barn i bilen. Tyska Raststätte utefter Autobahn håller hög kvalitet nu för tiden men ge dig gärna av Autobahn och åk till något litet Gaststätte i en närbelägen liten charmig stad. Det är väl värt en liten avvikelse från huvudleden.

I boken “Links+Rechts der Autobahn” hittar du dessa pärlor. Jag brukar köpa en ny uppdaterad på Adlibris varje vår. Om du förbokat övrernattningar är det bra om du ringer om du blir försenad så du kommer efter 18.00. Annars kan rummet gå till någon annan.

Flera tyska städer har miljözoner för personbilar. Du måste ha ett tyskt miljözonsmärke som du ska sätta på nedre högra sidan på vindrutan. Annars kan det bli väldigt dyrt om Tusse Batong kommer.

I Österrike måste du ha en Vignette när du kör på Autobahn. Den är inte dyr och du köper den lämpligast på första tapp du ser. Den billigaste gäller i tio dagar. Du måste klistra den på vindrutan. Om du har den lös t.ex. i en parkeringsbiljetthållare är den inte giltig. Kör förresten in i Österrike med lite bensin i tanken och full tank när du lämnar Österrike. Österrike har billig bensin i förhållande till länderna runt om.

 

Se upp för miljözoner i Italien

I Italien måste du se upp för det här märket. Det anger Italienska miljözoner i städer. Där får man överhuvudtaget inte köra in. Du fastnar på video och böteslappen, som är hög, kommer till Sverige. Det kan ta upp till ett år. Om du ska bo på hotell inne i miljözonen får du be dem skaffa tillstånd för dig i god tid.

italienskt-vagmarke-stena-line

I övrigt är det bra om du åker med nyservad bil och har några hekto extra lufttryck. Bilen blir utsatt för större påfrestning både vad gäller fart och last. Ha med kopia på pass, körkort, försäkringspapper, registreringsbevis. Ta med dubbla varningstrianglar, varselvästar till alla i bilen, förbandslåda, reservlampor och brandsläckare.

Bestämmelserna varierar mellan länderna men viktigast är din och din familjs säkerhet. Motormännen ger ut boken “Upptäck Europa med bil” . Där hittar du bestämmelserna för olika länder samt hur du ska bära dig åt om du får problem. Läs på innan du åker och ta med dig boken. Ta korta etapper. Kör gärna småvägar genom charmiga byar och städer om du hinner. Om du har barn med på resan är det viktigt att de har vätska, något att syssla med i bilen och att de får springa av sig ofta.

Vi har bilsemestrat i Europa i snart 40 år. Här nämnde jag bara de tre länder vi oftast åker till men tänk på att regler och trafikkultur är olika i olika länder. Det är alltid kul att få nya idéer så gör gärna tillägg i kommentarsfältet både om du har något att tillägga eller om jag missat något.

Gute Fahrt

Hübbe

Ylva Vitorovic

Ylva is responsible for Stena Line's social channels. Here on A ferry nice blog, she writes about our history, our ferries, our people, etc. Don't hesitate to comment and ask questions.

  • Anette j-son Hälleby says:

    Links und Rechts der Autobahn finns nu för tiden på nätet, vill man absolut ha en bok i handen brukar vi få dem på de hotell vi bokar. De brukar vara generösa med sina ex.
    Idag finns ju också booking.co. alt hotels.com titta där men boka direkt med hotellet , blir minst problem och billigare.

    Anette

    • Lars Hübinette says:

      Men Anette, Du vet ju att jag älskar allt som har med resor att göra. Därför MÅSTE jag ha Links und Rechts redan hemma i bokform fast jag tittar lika mycket på nätet. Dessutom ligger den i dörrfickan när vi är ute och åker. Booking.com är en av mina favoriter. Toppen om man ska boka hemma och bra med deras app om man vill spontanboka när man är ute.
      Det ena utesluter inte det andra.
      Vi ska för ovanlighetens skull vara hemma i sommar. Vart bär det iväg för Dig och Rustan ?
      /Hübbe

    • Bra tips Anette! Tack. 🙂 /ylva.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.