Alan Junger & Sten A. Olsson

Kapten på första resan      

Tyskland | 2 Kommentarer

I år fyller Kiel-linjen 50 år. Det har redan firats på flera olika sätt och firandet kommer fortsätta under året. I slutet av april var ett stort antal särskilt inbjudna gäster på Tysklandsterminalen för att fira och minnas sina Stena Line-upplevelser. En av dem var Alan Junger, som var den första kapten att styra Stena Germanica från Göteborg till Kiel. Nedan kan du läsa historien om Stena Germanicas första tur och vad som har hänt ombord genom åren.

När befälhavaren Alan Junger vid 19-tiden måndagen den 24 april 1967 förde ut STENA GERMANICA från Skandiahamnen på premiärturen till Kiel, var båten fullsatt med passagerare och bilar. Vädret var strålande och bland resenärerna fanns skeppsredare Sten A. Olsson, Stadtraat Rolf Renger från Kiel, vars maka döpt fartyget ett par dagar tidigare samt hamndirektör Stig Axelsson.

Alan Junger

Alan Junger var den första kapten att styra Stena Germanica från Göteborg till Kiel.

Alan Junger, idag 91 år gammal, minns resan mycket väl. Han berättar att det var ett fantastiskt fartyg som Stena byggt uppe i Norge. Han hade själv övervakat slutförandet av byggnationen. STENA GERMANICA hade den senaste tekniska utrustningen och mycket starka maskiner på mer än 17 000 hästkrafter, som möjliggjorde en fart på uppemot 23 knop. Så snabba var inte andra färjor på den tiden. Avsikten var att köra Göteborg-Kiel tur och retur inom ett dygn, vilket man också gjorde en tid. STENA GERMANICA var en mycket god sjöbåt med stabilisatorer. Hon hade också mycket goda isbrytande egenskaper, vilka kom väl till pass vid en kall vinter i slutet av 1960-talet när hela Kielbukten var igenfrusen.

Det var en festlig stämning ombord redan från början. Inredningen i restaurang och barer var mycket elegant. Maten ombord var utmärkt tack vare en förstklassig köksmästare och det var dans till levande orkester. På ett av de översta däcken låg lyxhytterna och där reste vid återkommande tillfällen bl.a. välkända norska skeppsredare. Alan Junger berättar att man hade en barsk husmor ombord som hade koll på utrustningen. Vid ett tillfälle saknades en filt i en av hytterna. Husmor visste vem som bott i hytten och sprang ned på bildäck där redarens Rolls-Royce just börjat rulla iland. Hon slet upp bakdörren. I baksätet satt redaren med filten runt benen. Husmor slet åt sig filten och sade ”den där är min” – och slängde igen bildörren.

Vid ett annat tillfälle hade en dam firat födelsedag på en kielkryssning med ett stort sällskap. Vid infarten till Göteborg hade damen fått hjärtproblem och när STENA GERMANICA backade in i dåvarande läget i Skandiahamnen stod en ambulans redo att backa upp på rampen. Sjukvårdarna sprang upp och hämtade kvinnan på en bår. När de kom ned till ambulansen hade hela sällskapet klättrat in och satt sig. Stämningen var redan hög och när sällskapen ombads att omedelbart lämna fordonet svarade de att ”hon är inte värre än att hon kan ta en taxi hem”.

Kapten Junger är inte särskilt förvånad över att kiellinjen nu fyller 50 år och att Stena Line har vuxit till den storlek rederiet har idag. Som en viktig faktor till framgångarna ser han rederiets förmåga att anställa god kompetens. Han sammanfattar sina år inom Stena som en rolig och händelserik tid. Det var stor skillnad mot att segla ute, som han gjort tidigare. Stena A. Olsson var en framåt man som lyssnade och tog till sig synpunkter. Det var alltid högt i tak.


  • Barbro Sand says:

    Jag vill tacka Kapen Junger för dom fina fribilljetterna jag fick av honom när han var en patient hos Tandl Göran Wassen södra Larmgatan i Göteborg jag fick 4 st så vi åkte första gången till Kiel våren 1968 Tack från Tandsköterskan Barbro (Olsson ) Sand

    • sandrafinlof says:

      Kul att höra Barbro och grattis till dina nya fribiljetter i Kiel 50-år-tävlingen!
      Ha en trevlig resa!
      /Sandra