Open By Christmas i Fredrikshamn

Bästa kombinationen: julshopping och tropiska bad!

Danmark | 2 Kommentarer

Varje år i slutet på november tänds alla juleljusen och under eventet Open by Christmas i Fredrikshamn. En riktigt mysig tillställning. I alla fall för oss vuxna. Som muta till barnen kan man ju alltid använda The Reef när man är i Fredrikshamn. Just detta gjorde bloggaren och superhopparen Nina Carlsson när hon tog med sig familjen på en kombinerad julshopping och badresa till Danmark förra helgen. Nedan kan du läsa om familjens upplevelser.

Jag har flera gånger haft den stora glädjen att besöka Danmark i samarbete med Stena Line. Inte minst då jag vann Bloggbussen 2013 och fick ta med mig hela familjen till Norra Jylland under sommaren och hösten. Även den här gången fick mina tre killar följa med och återuppleva ett av våra favoritutflyktsmål – nämligen The Reef i Fredrikshamn.

Redan veckor före avfärd började barnen prata om resan – inte minst själva båtresan, som är en upplevelse i sig för två små killar. Dom har ju varit med några gånger nu, och vet vad mycket spännande som finns på båten. Den här gången tog vi inte med oss bilen över – det är lika smidigt att ställa den på terminalen i Göteborg, eftersom det bara är en kort promenad mellan hamnen i Fredrikshamn och hotellet.

På överfarten började vi med att äta vår medhavda frukost, innan vi gick loss inne i butiken ombord. Där är det inga problem att spendera en lång stund – vare sig för barn eller vuxna. Massor av godis, leksaker, och självklart prisvärda drycker. Resan över brukar ofta gå väldigt snabbt och smidigt – även med otåliga barn – eftersom det finns flera lekrum, filmvisning, restauranger, etc. Och smörrebröd med öl är den perfekta inledningen på en Danmarksweekend!

Bad på The Reef

Väl incheckade på The Reef var det bara att svida om till badkläder och ta hissen ner till badet. Och jag kan säga att hela familjen älskar detta äventyrsland med vattenrutschbanor, pooler och jacuzzi. Det är inte jättestort, men det finns något för både stor och liten. Jag kan lova att det är lika kul för en vuxen att åka gummiring genom det långa röret. Så efter flera timmars bad – med paus för lite mat och dryck i baren – så lämnade vi vattnet med russinfingrar.

På kvällen hade vi bokat bord i restaurang Calypso på hotellet, för att äta av deras karibiska buffé. Förra gången åt vi på stan, men den här gången ville vi testa deras egen restaurang. Förutom en massa goda rätter som passar vuxna smaklökar, så har barnen sin egen buffé i deras ståhöjd, där dom själva kan plocka av pasta, pizza, köttbullar – och mjukglass förstås. Efter en stund får man besök av pirater, som tar med barnen på ett äventyr i jakt på guldpengar. Ett mycket smart sätt att underhålla kidsen en stund, så att de vuxna dessutom kan få äta och prata i lugn och ro.

Bufférestaurangen Calypso på The Reef

Vi valde att äta vid den tidiga sittningen och sedan gå ut en sväng på stan. Den här fredagen var det ljuständning i centrum, och butikerna hade öppet till kl. 22. Riktigt mysigt med flera marknadsstånd, rundtur med häst och vagn – och som sagt, massor av ljus överallt. Även om det blåste iskalla vindar, så var det skönt att röra på sig istället för att hamna i matkoma. Barnen hade lätt kunnat tillbringa hela kvällen inne på BR såklart! Något nattsudd blev det inte denna kväll, utan vi somnade som små grisar redan runt 22.

Dagen efter väntade en smarrig frukostbuffé och vi gick loss bland diverse mer eller mindre nyttiga saker. Men bor man på hotell så bor man – det är ju inte varje morgon man får danska wienerbröd till frukost. Sedan hann vi med ytterligare några timmars bad innan färjan gick hemåt igen. Och på denna överfart fanns, till 4-åringens stora förtjusning, även Nicke Nyfiken med. En show på den lilla scenen och han skrek av skratt över apans upptåg.En chokladpeng och en kram, och lyckan var gjord!

Ja, vi har haft det fantastiskt bra, som alltid när vi är i Danmark. Tusen tack Stena Line, för att jag fick möjlighet att vara er Storyteller på denna resa!

Så vad säger ni? Kombinationen tropiska bad och julhandel låter inte så tokig, eller hur? /ylva.

• Max. Landerin says:

hej. Stena. Line

Jag har. ett. förslag. till