Aaros

En lillsemester i Aarhus

Danmark | Inga kommentarer

Vi reste till Danmark för att koppla av och se något nytt.

Min man och jag älskar att resa och uppleva nya saker. Vi reser ofta med bil för att kunna ta med cyklarna och för friheten att kunna stanna där vi vill. Ofta fyller vi också bilen med fynd och godsaker som vi hittar ombord på färjan eller på resmålet.

Stena Nautica lämnar Varberg

Vi har varit i Aarhus tidigare och bott mitt i centrum men denna gång hade vi bokat ett hotell vid havet strax, utanför stan då vi hade cyklarna med oss.

Hotell vid stranden

Vi checkade in och cyklade in till Aros. Inte för att vi är några konstkännare direkt men vi var nyfikna och ville upp och gå i den regnbågsfärgade glasgången som ligger högst upp på Aros tak. Det kändes lite otäckt att gå längst ut men utsikten var fantastisk – och i alla regnbågen färger!

Aaros konstmuseum

Missa inte heller den gigantiska pojken på bottenvåningen. Vi upptäckte honom när vi satt på det nya lite coola fiket inne på Aros. Han är så naturtrogen och ja nästan lite skrämmande äkta!

På kvällen kände vi för att ta något lite enklare att äta. Jag hade fått tips om Aarhus Food Market som skulle ligga i det gamla stationshuset. Där inne var det nästan fullt med folk i alla åldrar. Konceptet är som en Food Court där man kan köpa mat och dricka från olika ställen. Här var det massor med olika Food Trucks som hade mat från alla världens hörn. Vi tog vegetariska burgare och var sin kall öl och satte oss vi ett av långborden.

Att alla satt vi långbord gjorde att alla pratade med alla och snart var vi inne i det ena intressanta samtalsämnet efter det andra innan vi cyklade tillbaka till hotellet.

Efter ett friskt morgondopp smakade den danska frukosten eller morgenmad som det heter här, extra gott. Ett wienerbröd slank också ner innan vi packade bilen och körde ner till MOMU eller Moesgaard Museum som är en av Danmarks mest besökta sevärdheter.

MOMU

Detta är långt ifrån ett gammalt mossigt museum där det ligger föremål i glasmontrar på rad. Nej,  MOMU är ett så kallad ”Edutainment” museum där man levandegör det man vill berätta om. Här har man använt både pedagogik och ny teknik för att inspirera besökarna att lära sig mer om både förhistoriska och dagens människor.

Vi blev både två överraskade över att det kunde vara så kul att lära sig något nytt.

Museum Aarhus

Hit reser vi definitivt igen. Nästa utställning handlar om en av världens mest kända arkeologiska fynd “På väg till en katastrof – Pompeii och Herkulanum”.