resetrender 2017

Hur reser vi 2017 – trender och tendenser

Vårt val av destination visar vilka vi är, särskilt eftersom vi är angelägna om att dela våra reseupplevelser på sociala medier. Vi vill också sticka ut, både när det gäller vad vi ser och vad vi gör. Att också enkelt kunna boka resor online eller via appar spelar även det en viktig roll både före och under resan, men vilka är resetrenderna för 2017? Vi frågade chefredaktör, Kajsa Beausang från svenska tidningen RES att avslöja sina förutsägelser till oss.

Kajsa Beausang TV4

Kajsa Beausang chefredaktör för den svenska tidningen RES talar om resetrender. Här syns hon i Tv4:s studio.

dina resor återspeglar din livsstil

Vi reser individuellt och värderar personlig frihet på en resa. Valet av resan och destination visar vilka vi är och vilka vi vill vara – som hur vi klär oss och hur vi inreder våra hem. Att resa har blivit en typ av statusindikator och identitetsfaktor. Vi väljer destinationer baserat på fritidintressen och hobbies, såsom vinturer, maratonresor, surfresor et cetera. Vi lägger mer och mer fokus på att vistas på en särskild plats, såsom ett specifikt hotell, något som vi också gärna visar upp på social medier. Antalet dagar för en resa varierar mer, och förloraren här är den traditionella veckoresan. Nu reser vi nämligen mer ofta, men tar i stället kortare resor.

Upptäcker det verkliga och äkta

Även om många resenärer fortsätter att bege sig till de klassiska semesterorterna, kan vi fortfarande se vissa trender i resor. En allmän trend är att resa till andra städer än de största i landet. Vi vill i stället upptäcka den näst största staden i landet, både för att se något nytt, men också för att vi söker det äkta. I exempelvis Tyskland är det Hamburg som är populärt och i Danmark växer Aarhus sig större, vi är helt enkelt trötta på de självklara resmålen. Intresset för Östeuropa fortsätter även ständigt att öka. Vi vill komma bort från turistkärnorna och i stället hitta stadsdelar, alltså där det verkliga livet pågår.

Social inspiration och vykort

Vi blir mer och mer digitala, med appar och sociala medier. Facebook och andra sociala medier är de nya vykorten och man bör inte underskatta nöjet att få skryta lite. Sociala medier är också en mycket viktig inspirationskälla i valet av destination då vi tycker om att resa till platser där vi har sett att vänner och bekanta som vi beundrar ha varit. Fler och fler resor och boenden bokas via mobila enheter och vi använder oss alltmer av appar och digitala medier när vi är på destinationen. Vi hämta offlinekartor och använder cityguide-appar i allt större utsträckning.

Tack för att du delar dina tankar Kajsa, jag och min familj känner verkligen igen oss i dessa trender. I november förra året, reste jag med min familj och vänner till Berlin via rutten Trelleborg-Rostock. Vi ville vara spontan så vi planerade inte mer än den första aktiviteten och det första hotellet. Istället använde vi appar och Google för att hitta saker att göra och platser att besöka när vi hade kommit fram till den tyska huvudstaden. Det visade sig vara en bra idé i vissa avseenden då vi hittade restauranger och platser som vi förmodligen inte skulle ha besökt annars och på samma tid fick vi lära känna det “riktiga Berlin”.

När det gäller sociala medier som ju är en mycket viktig källa för reseinspiration, kommer vi att göra vårt bästa för att inspirera er alla på våra bloggar och andra sociala kanaler under hela året. Och låt oss veta vad du vill läsa om! Skriv en kommentar nedan.

Tack!

/ Ylva.