I stormens öga – En surfhelg i danska Cold Hawaii

Danmark | Inga kommentarer

Oftast när vi planerar en surfresa har vi flera öppna datum och går efter prognos. Blåser det från rätt håll? Blir vågorna bra? Om svaret är ja på båda frågor åker vi. Oavsett luft- och vattentemperatur, oavsett väder, det är charmen med det så kallade coldwater surf, du kan utöva det året runt, bara vinden och vågorna är med dig. Men denna helg, 21-23 april, var speciell.

Vi spikade datumet på grund av tävlingen Lakor Pibe Masters, en deltävling i danska cupen. Derek skulle tävla och vi andra hängde med, nio stycken i två bilar. Prognosen såg så där ut, stark vind från nordväst, väldigt stark, upp till runt 20 ms. Storm. Trots det samlades ett glatt gäng vid Stenas terminal på fredag morgon, brädorna på taket och fulla av glädje över ännu en resa i goda vänners sällskap.

Att ta färjan till surfresor är klockrent. Brädorna blir inte misshandlade som på flyg och för såna som jag som kör longboard är tåg inte direkt ett alternativ. Min bräda är nästan tre meter lång. Som alltid startade resan väldigt positivt, av någon anledning blir folk glada när de ser brädorna på taket och man får roliga kommentarer från både andra i kön och från personalen vid incheckningen. Direkt efter att ha kört ombord tar vi oss till däck sju och en härlig frukostbuffé, nu gäller det att ladda för långa surf sessions. I gänget har vi ett åldersspann från 58 till 14 år gamla, men som surfare är vi alla lika barnsliga. Efter frukost blir det rusning till arcade games och enarmade banditer, utom en av oss som sitter och jobbar under hela övergången. Väl i Danmark tar det knappt över två timmar att ta sig till västkusten och vågorna.

Som sagt, det blåser rejält och vi hamnar mitt i stormens öga. Flera av de ställen där vi hade planerat att surfa funkar inte, det är stökigt och brötigt och inte särskilt inbjudandet. På lördagen, under tiden Derek vinner heat efter heat i ett väldigt svårsurfat Vorupør, hittar vi fin fina vågor inne i Aggers kanal, som ligger i lä för vinden. Efter att ha legat i vattnet i över tre timmar åker vi tillbaka till Vorupør lagom till att se Derek vinna kvartsfinalen. I semi spricker tyvärr bubblan, Derek har otur med vågorna han väljer och går inte vidare till final. Men alla som deltar i tävlingen imponerar stort på oss vanliga surfare, det är inte lätt att surfa i dessa förhållanden. Hon som imponerar mest på oss är en liten skånska, Savannah, bara tolv år gammal. Som hon kämpar, vilken surfare.

För de yngre blir det ett underbart surfpass i Klitmøller på lördag kväll och sen fest och prisutdelning. Dagen efter går vi upp med tuppen och kör ett tufft men roligt surfpass i Vorupør innan vi vänder grillen på Volvon österut och tar färjan hem klockan 14:00. Efter allt surfandet och en generös lunchbuffé ombord är det fler än jag som däckar resten av resan. Som tur det är bor jag i Majorna, fem minuter från terminalen.

Ja, vissa helger är helt enkelt roligare än andra.