En festhelg i Skagen med bröllop, god mat, fotosafari, konst och blandat väder!

Danmark | Inga kommentarer

Redan i början av december 2012 damp ett mycket tjusigt lime-färgat kuvert ner i brevlådan. Sandfärgad inbjudan, extra info och en massa rosa-lilaglittrig konfetti, bjöd in till Bröllop i Skagen i juni. Yippie! Mina två vänner, Petra och Anders skulle alltså äntligen slå till!

Svar innan julafton, ojdå, det var raskt! När vi läste den medföljande beskrivningen så förstod vi varför. Det skulle bokas resor med Stena Line till Fredrikshamn, boende och samordning med gäster från både Göteborgstrakten, Stockholm, Norge och USA! Fantastiskt kul!

wedding1

Underbar utsikt från Carisma, I blåsten utanför Svenska Sjömanskyrkan i Skagen, Grenen på fredagskvällen

Varför blev det Skagen? Det enkla svaret är att de har varit där vid många tillfällen och alltid varit väldigt förtjusta i den lilla staden. De brukar åka dit minst en gång om året. Tanken på ett ev. bröllop just där, har funnits länge. Sedan vet jag att de båda två är väldigt förtjusta i havet och båtliv så det spelade säkert in. Bröllopets tema med färger på dukning och kläder är inspirerat av Skagenmålarna och ljuset, så klart.

De hade bokat rum på bl Skagens Motell, där vi bodde, på Hotel Strandly, Hotel Petit, Hotel Skipssmedien och Color Hotell Skagen.

Eftersom Anders arbetar inom Stena-sfären, hade han möjlighet att boka ett antal biljetter till lite rabatterat pris så alla gäster kunde komma över någorlunda billigt. Det blev drygt 50 personer som skulle till Skagen för detta bröllop så det var lite att boka och planera. Flera av gästerna från USA hade aldrig varit utanför landet och fick skaffa pass för första gången i livet! Så för dem blev det ett riktigt äventyr!

Ombord på Stena Carisma visade det sig vara gott om plats och vi hittade två bra platser i fören, direkt ovanför C-views lilla bar och med fin utsikt. Perfekt plats för att se ut och att ha som bas för diverse inköp samt för att inta den berömda räkmackan.

Skagens Motell var ett ganska trevligt motell med rum i två etage. Av någon anledning fick vi ett ”större” rum än vi bokat men det gjorde oss inget. Resten av fredagen spenderade vi bl a med att äta på Pakhuset. På övervåningen var det fullbokat men det fanns ett litet bord för två personer kvar och det fick vi. Vi åt en fantastisk meny med två rätter och små aptitretare mellan fördrink, förrätt och huvudrätt. Kändes hur lyxigt som helst! Det kostade en del men det var det verkligen värt och servicen var kanonbra!
Mätta och belåtna tog vi en sväng ut mot Grenen och gick bara en liten bit upp på klitterna eftersom det blåste något så otroligt. Därute var det en fantastisk solnedgång och som vanligt underbara färger, som man bara kan hoppas att kameran lyckades fånga.

wedding2

Skagen Motell, Grenen, Pakhuset på utsidan och insidan med många galjonsfigurer.

På lördag morgon var det frukost och sedan åkte vi in till stan för att se på folklivet. Vi träffade på två personer från bröllopssällskapet som vi följde med för att hitta Restaurang Kokkenes, där middagen skulle serveras. Där var det full fart med dukning och planering och vi kände att vi skulle vara i vägen, så vi hälsade bara och smög ut lite diskret.

Därefter gick vi runt och såg butikerna öppna och folk strömma in på gatorna. Eftersom jag är en fyndjägare, älskar att shoppa och vet att det går att göra fynd i Skagen, var jag raskt inne i affären som skyltade med att ALLT kostade 50 el 100 kronor. Väl där hittade jag två klänningar och en snygg t-shirt. Sen var shoppingen avklarad. Alla andra affärer som hade rea kom inte i närheten med sina “rea-priser” den dagen. Det är alltid så mycket att titta på i Skagens centrum så vi gick runt länge.

wedding3

Blandade bilder från centrala Skagen

Efter detta tog vi en tur med bilen till den yttre hamnen, som ingen av oss sett förut. Solen sken från en klar himmel men det blåste fortfarande väldigt mycket. Skagen är vackert från alla håll, så det var mycket att fotografera och kameran gick varm!

wedding4

Yttre hamnen i Skagen

Klockan gick och behövde lite mat så vi stannade till på ett ställe i hamnen, mittemot Pakhuset och tog lite mat innan vi åkte till motellet för en liten kort paus innan bröllopet. Pausen blev verkligen kort, vi var tidsoptimister och fick stressa på slutet. Min frisyr tog längre tid att fixa än jag trodde, vi fick ringa efter taxi för att slippa springa längs gatorna för att hinna i tid till kyrkan.

Kyrkan ja, sån tur att så många människor engagerade sig i att Svenska Sjömanskyrkan i Skagen skulle få vara kvar! Jag hade ingen aning om hur fin den var inuti, och charmig! Redan utanför kyrkan blåste min frisyr all världens väg, snacka om ogjort arbete! Hela sällskapet kom punktligt med kända och okända, vänner och släktingar i glad förväntan.

wedding5

Vacker målning i kyrkan, hela sällskapet utanför och brudens håruppsättning.

Det blev en mycket vacker ceremoni och sjömansprästen var, i mitt tycke, föredömligt kortfattad utan att vara stressad. Brudparet blev väldigt förtjusta i sjömansprästen som var ”väldigt go´”! Brudgummen var klädd i havsblå kavaj, ljust sandfärgade byxor och mellanblå skjorta med kritstrecksränder och bruden var klädd i en läcker skimrande klänning med många lager av volanger, spets med pärlbroderi och långt specialdesignat släp, i en lätt chokladljungfärg. (Design av Annika Anouk Larsson) Tärna och näbb var jättefina i sina klänningar och håruppsättningar och marskalken stilig i kostym.

Bruden och brudgummen var tagna av stundens allvar. Deras respektive barn, släktingar och vänner var mycket rörda och det var en avspänd glädje efteråt! Fotograferingen utanför kyrkan av en inhyrd fotograf, Anna Rosell, blev precis så livfull och rörig som man kunde vänta sig. Släp, hår, klänningar, kavajer och konfetti fladdrade hej vilt i blåsten!

Brudparet åkte iväg för fotografering och det övriga sällskapet gick till Kokkenes där vi möttes av marschmusik! På önskemål från brudgummen, fick vi lyssna till den typen av musik under tiden alla samlades i restaurangens trädgård för lite bubbel. En god vän till brudgummen hade parkerat en bil strategiskt bakom en häck och spelade också annan musik som vi hade glädje av! Det blåste dock lite kallt och inga filtar fanns det att låna på restaurangen. Till slut fick de mest frusna svepa in sig i manglade linnedukar, som den vänliga personalen kom ut med! Det såg rätt kul ut! !

wedding6

Minglet med champagne och dukar istället för filtar.

När brudparet äntligen kom, hade vi hällt i oss det mesta av bubblet som serverades, och när det kom ytterligare flaskor blev vi ännu lyckligare både för egen del och för brudparet. De och kocken berättade vad vi skulle äta och dricka så det blev ingen tryckt meny. När vi kom, in hade i alla fall jag glömt bort vad det var. Men det var nästan bara mat från havet. Lycka! Det var gott vin och trevliga bordsgrannar med samtal både på svenska och engelska. Alla tal fick vara på engelska så alla kunde begripa vad som sades.

wedding7

Förrätt: “Røget Berberi andebryst, Kokkenes æbleflæsk, Syltet æble, havtorn og tranebær” Huvudrätt: “Fisketallerken” Fyldt spætte med håndpillede rejer og grønne asparges. Kullefilet vendt i urterasp af friske krydderurter. Kammusling og blåmuslinger i vinblanc. Nollyprat sauce og Kokkenes garniture. Dessert: “Friske bær i rørsukker og asti. Kokkenes fragilite med kraftig chokolademousse. Hjemmelavet jordbærsorbet og vanilleis.”

Brudparet hade inte önskat sig några presenter utan bara att gästerna kom dit, var present nog. Det kom en del presenter i alla fall och mycket blommor, ett par konstverk och glas mm. Jag hade med mig en liten flaska bubbel, två vinglas och en påse. Med detta blev det ett tal där brudparet i slutet fick stampa sönder de urdruckna glasen. Sen bad jag alla gäster skriva ner några bra råd eller tips om äktenskapet och lappen skulle de lägga i en liten ask (dekorerad med glitter från inbjudningskuvertet) som brudparet kan öppna och läsa en lapp om de behöver pigga upp sig.

wedding8

Det var fantastisk dukning och jag hade kul med mitt lilla bus!

Festen fortsatte till sent och brudparet var kvar mycket länge efter att dansen hade börjat. Det var en fantastisk kväll, fastän åskan och ösregnet dundrade utanför när vi åt som bäst. Det slutade, som väl var, och senare på kvällen gick det att gå ut och hämta luft utan att bli blöt. Vi var två trötta som lämnade festen nångång efter midnatt och tog en taxi tillbaka till motellet.

När vi hade checkat ut på söndagsförmiddagen åkte vi till Skagens Museum, där brudparet hade bokat in två guider för en rundtur bland konstverken. Det var väldigt intressant och vi lärde oss att titta på konst med nya ögon. Vi var lite tidiga dit och gick runt i omgivningen och tog några bilder men sen kom regnet! Då talar vi om REGN! Himlen öppnade sig och regnet stod som spön i backen. Vi fick rusa till muséet och kasta oss in! Efter rundturen hade vi några timmar kvar till färjan i Fredrikshamn, så vi tog en hamburgare på samma ställe vi hade fikat dagen innan, i hamnen. Men då gick det inte att känna igen stan!

wedding9

Omgivningen runt Skagens Museum, en favorittavla och en hamn i spöregn!

På Carisma hittade vi, lustig nog, precis samma platser som vi hade haft på resan över. Nu kunde man dessvärre inte se ut genom fönstren för det regnade något så otroligt! Efter den obligatoriska räkmackan, igen, var det dags att gå till butiken och shoppa lite. Inköpen i butiken blev lite blandade, kan man säga. Tre flak med öl och en kärra att dra dem på, godis, halsband, mascara, en förpackning med schampo, balsam och spray. Det finns verkligen lite av varje att undersöka i butiken. När vi kom tillbaka till vår plats blev det strax lite högljutt bland barnen på lekplatsen. Nicke Nyfiken dök upp! Han blev genast ”överfallen” och bortsläpad av ett gäng glada barn. Jag hann precis få fram kameran och knäppa ett par kort innan Nicke försvann i havet av barn!

wedding10

Räkmackan, Nicke Nyfiken blir ivägsläpad och regnet låg tungt på fönstren hem med Carisma!

Lagom till inloppet till Göteborgs hamn slutade det regna så våldsamt, så man kunde faktiskt se vårt fina hamnområde.

Hela helgen blev en enda stor fest med bröllop, sightseeing, museum, båtresa och shopping! Helt underbar! Redan när vi åkte ombord på färjan fredagen kom vi i semesterstämning och kände att det kommer att bli ”gôtt”, vilket det blev. Helt klart sommarens roligaste helg!

Jag, och kollegorna här på Stena Line, önskar all lycka till brudparet Petra & Anders som fick ett så fint och lyckat bröllop i Svenska Sjömanskyrkan i Skagen den 15 juni 2013!

(Sen fick bruden och hennes mamma, några dagar senare, åka tillbaka och hämta kvarglömda kläder och lämna tillbaka saker som inte skulle följt med till Göteborg! Sånt händer!)

Alla bilder har jag tagit utom de med Anna Rosells namn, som var brudparets inhyrda fotograf som tog mängder med fina bilder. Kika gärna på länken för att se fler bilder från henne.

Anne

Relaterade länkar:

Båtresa till Danmark. Bokningen på Stena Line.
Svenska Sjömanskyrkan i Skagen. Information om kyrkan och kontaktuppgifter.
Alla boendealternativ var bokade via Sembo. Länk direkt till boende i Skagen.
Shoppingkatalogen,  för ombordshopping på Danmarkslinjerna, tips för bästa fynden.
Skagens Museum, få den rätta känslan för Skagen och Skagenmålarna!

Restauranger:
Restaurang Kokkenes, (En lite mindre restaurang nära centrum. Alla som var med på bröllopet var lyriska över maten och servicen!)
Restaurang Pakhuset. (En större restaurang i hamnen, servering på två våningar med lite olika inriktning. Fantastisk mat och service)

Anne Holmér Löfving arbetar med de sociala medierna på Stena Line.Här kan du läsa mer om henne och oss andra som skriver här på Resebloggen.