Följ med på samverkansövning på Stena Nautica

Ombord | 1 Kommentar

Sju korta signaler följt av en lång. Klockan 09.30 ljuder ”General Alarm” på Stena Nautica en måndag i maj. Det är dags för samverkansövning med civila myndigheter och fartyget kommer snart att vara evakuerat med hjälp av en så kallad MES, Marine Evacuation System.

Befälhavare för dagen är Mikael Kyrk och det är han som beordrar ”General Alarm” klockan 09.30. Med lugn och tydlig röst förklarar han i högtalarsystemet att en brand har upptäckts ombord och ber samtliga passagerare att röra sig mot caféet i mitten av färjan, även kallad Samlingsplats B där utrymningsledaren Mikael Johansson, till vardags Ombordservicechef ombord, möter upp. Samtidigt söker utrymningsgrupperna igenom fartyget för att säkerställa att alla passagerare och anställda samlas. Väl på plats får alla en flytväst och mer information.

Parallellt med detta tar den tekniska chefen, eller ”Chiefen” som också är brandchef ombord hand om brandsläckningsarbetet och fartygets brandgrupp är snabbt på plats på plan 2 där branden utbrutit. Idag övar de tillsammans med Räddningstjänsten i Varberg som tar sig in från bildäck.

– Min roll som befälhavare är att ha översikt och leda arbetet genom de brandchefen och utrymningsledaren, samt att hålla kontakten med landorganisationen, säger Mikael Kyrk.

Strax innan tio tar han beslut om en kontrollerad evakuering och 10.02 skjuts räddningssystemet MES, Marine Evacuation System, som konstruerats för att evakuera många männiksor snabbt från ett fartyg. Med hjälp av två stycken MES:ar, en på varje sida, och 16 livflottar, klarar Stena Nautica kravet på att evakuera hela fartyget, upp till 900 passagerare, på under 30 minuter. En snabbgående båt, så kallad ”Fast Rescue Boat” är snabbt i vattnet och på ett par minuter är MES:en, en uppblåsbar rutchkana, eller ”slide” som de också kallas samt en uppsamlingsplattform klara för att ta emot passagerare. En strid ström av barn och vuxna, totalt 88 statister från Elias Fries skola i Hyltebruk, räddas med systemet och slussas över till flottar innan de slutligen åker iland med fartygets räddningsbåt och två av Svenska Sjöräddningssällskapets båtar som också finns på plats för att delta i övningen. Väl iland tas de emot av Stena Lines incheckningspersonal. Polisen ansvarar för att räkna antalet.

Klockan 10.56 är övningen över och befälhavare Mikael Kyrk är mycket nöjd.

– Övningen gick lika bra som förväntat. Personalen levererar varje gång, det är enkelt att vara befälhavare med sådana anställda, säger han.

Övningsledaren för dagen, Jan-Eric Alcén, till vardags förste befälhavare på Stena Nautica håller med.

– Jag är mycket nöjd med det jag sett här idag. Både vad det gäller samverkan med myndigheterna, men också hur väl systemet MES fungerar. Vi övar ombord varje vecka, men endast var tredje år med MES, så det är ett väldigt viktigt övningstillfälle. Sen vill jag också passa på att rikta ett stort tack till våra statister, avslutar han.

Fakta om övningen:

Övningen gick under namnet Desirée och syftet var att öva samverkan med civila myndigheter samt att evakuera via MES. Delmoment var också brandbekämpning samt hantering av terrorhot. På plats fanns bland annat Polisen, Räddningstjänsten, Sjöfartsverket och Svenska Sjöräddningssällskapet.

Ylva Vitorovic

Ylva is responsible for Stena Line's social channels. Here on A ferry nice blog, she writes about our history, our ferries, our people, etc. Don't hesitate to comment and ask questions.

  • Lars Hübinette says:

    Efter att ha bevittnat en övning på nära håll på Stena Danica för ett par par år sedan känner jag mig helt trygg med att färdas på Stenas fartyg.
    Jag var imponerad av personalens lugn och effektivitet. Endast bra utrustning och välutbildad personal kan begränsa skadeverkningen vid et olycksfall

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.