Gröna Stena Germanica

Halvvägs mot att bli först i världen att gå på metanol!

Ombord | 7 Kommentarer

För snart en månad sedan anlände Stena Germanica till Remontowa-varvet i Gdansk för att konverteras till metanoldrift. Nu har vi nått halvvägs och snart kan vi stolt säga att vi är först i världen med att köra en färja på metanol och därmed minska utsläppen av partiklar och svavel med otroliga 99%.

Konverteringen av Stena Germanica genomförs, som vi nämnde i vårt förra inlägg, på Remontova-varvet i Gdansk och hon anlände till varvet i slutet av januari. Arbetet med konverteringen beräknas pågå fram till slutet av mars.

Världsledande samarbetspartners

Vi har tagit hjälp av världsledande samarbetspartners för att säkerställa kvalitén på projektet. Vi samarbetar därför med motortillverkaren Wärtsilä, hamnarna i Göteborg och Kiel samt Methanex Corporation som är världens största metanoltillverkare och leverantör. EU-initiativet “Motorways of the Sea” är dessutom delfinansiär av projektet.

– Ombyggnaden på varvet löper på bra och vi är stolta över att kunna leda utvecklingen i vår bransch. Vårt fokus har alltid legat på innovation som gynnar både våra kunder och samhället i stort och att bli först i världen med att konvertera ett fartyg till metanoldrift är ett stort steg mot långsiktigt hållbara transporter. Projektet har kunnat genomföras tack vare ett bra samarbete mellan vår tekniska personal, Wärtsilä och Methanex, säger Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line. Se videointervjun med Carl-Johan Hagman nedan.

Teknik

Motorn kommer att ställas om till ”dual fuel”. Det innebär att metanol används som primärt bränsle, men att det även finns möjlighet att gå över till MGO (Marine Gas Oil) som backup.

Det är Wärtsilä som står bakom tekniken och all utrustning för att kunna genomföra omställningen av motorerna, något som görs i nära samarbete med Stena Teknik.

Bilder från konverteringen till metanol

Metanol och utsläppsminskning

2005 startade vi ett energibesparingsprogram i syfte att jobba mot att minska fartygens energiförbrukning med 2,5 procent per år. Med Germanica omställning till metanol gör vi vår nästa stora miljösatsning.

Metanol, eller träsprit som den också kallas, har den kemiska beteckningen: CH3OH och är den enklaste av alla alkoholer. Skulle man få för sig att dricka den är den akut giftig, men är i övrigt inte cancerframkallande eller orsakar genetiska skador som t.ex. bensin. En annan positiv egenskap som metanol har men inte bensin är att den snabbt bryts ner i yt- och grundvatten. Metanol tillverkas vid en kemisk reaktion mellan gaserna väte och kolmonoxid (och ibland även koldioxid) över en metallkatalysator och kan framställas av naturgas, kol, biomassa eller till och med CO2.

Genom metanolanvändningen minskar utsläppen av svavel (SOx) med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent och koldioxid (CO2) med 25 procent jämfört med dagens bränsle.

Fakta om Stena Germanica

Total längd     240 meter
Byggår            2001
Bilar    300
Passagerare   1 500
Lastmeter       4 000
Motor Wärtsilä 8ZAL 40S MD med 32 000 hästkrafter

Vad tycker du är mest spännande med konvertering till metanol? /ylva.


  • Ewa Hjelte says:

    Hej! Har alltid funderat varför har inte Stena Line förbindelse Göteborg-Swinoujscie eller Szczecin, det skulle många resa istället att flygga. Fins de planer till den strecka ????
    Nu åker jag från Göteborg till Berlin flygg och sedan till Szczecin i Polen…
    Har åkt Ystad Swinoujscie men de tar resa för långt tid och är ganska jobbigt.
    Med vänlig hälsning,
    Ewa Hjelte

    • Hej Ewa!
      Det finns inga sådana planer tyvärr. Skulle det finnas en sådan linje hade restiden varit liknande linjen Göteborg-Kiel, dvs minst 14,5 timma, betydligt längre än Ystad-Świnoujście. Annars kan jag varmt rekommendera både våra färjor som går till Polen liksom Polens Riviera; Gdynia, Sopot och Gdansk. Färjorna har bl.a. spa ombord och destinationen är fantastisk. Jag har inte varit i Świnoujście så jag kan inte jämföra, men det jag har sett av Polens riviera är jag grymt imponerad av. Jag förstår att detta inte riktigt var svaret du hade önskat, men det är vad vi har att erbjuda i dagsläget. Hälsningar, /ylva.

  • Hans says:

    Fantastiskt bra gjort!

    Är det realistiskt på ett globalt plan med 100% bioetanol?
    Sjöfarten och flyget verkar längst från en CO2-lösning nu
    http://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/sa-har-jobbar-vi-med/miljo-och-halsa/klimat/transportsektorns-utslapp/

    Eller kanske inte..

  • Christine Sandén says:

    Snälla, snälla kan ni öppna hamnen och rutten Esbjerg, Danmark till Harwich, England då DFDS inte klarade av nya bränslekravet. Den linjen är oerhört eftersökt och en enorm glädje skulle det bli för oss alla som i alla år rest denna väg för att med bilen kunna hälsa på vänner och semestra i England. Med vänliga hälsningar från Christine

  • Charles says:

    hej Ylva….vad blir det för skillnad på effekt per 1m3 ?? Och pris och förbrukning ?? Med vänlig hälsning, Charles