Stena Jutlandica och klarblå himmel

Kul på jobbet i 30 år!

Ombord | 4 Kommentarer

En solig dag i maj blev jag bjuden på lunch ombord på Stena Jutlandica av befälhavare och hobbyfotograf Karl-Olof Svensson för att prata om hans fina bilder av hav och fartyg, ett ämne denne Donsöson är mycket bekant med. Redan som 16-åring stack han till sjöss, seglade jorden runt och har sedan dess jobbat inom sjöfarten, något han tydligen aldrig tröttnar på;
– Det är över 30 år sedan jag började arbeta på Stena och det har varit en spännande och händelserik tid utan en enda tråkig dag, säger Karl-Olof. Nedan berättar han mer om sitt liv på havet.

Den 1 juni 1984 började jag som andrestyrman på Stena Freighter. Vi gick för Stena PortLink på rutten Göteborg – Felixstowe – Esbjerg – Felixstowe – Göteborg. Efter knappt ett år var det dags att börja på Stena Danica och kort därefter på Kronprinsessan Victoria på Tysklandslinjen. Anledningen till alla byten är att man som nyanställd får räkna med att byta båt och hoppa in där det behövs. Det är nyttigt, för då man får spridda erfarenheter och känna efter var man trivs bäst.

Jag har varit anställd på alla Skandinaviska rutter förutom Varberg – Grenaa. Sedan sju år tillbaka tjänstgör jag som befälhavare på Stena Jutlandica vilket jag stortrivs med. Jag har världens roligaste jobb och gör oftast bara kul saker på jobbet. Det är alltid lika trevligt att gå till jobbet, inte bara för att det är skoj på jobbet utan även för den trevliga gemenskapen och fina kamratskap vi har på Stena Jutlandica.
Det kan ju tyckas enformigt att gå som en ”spårvagn” över Kattegatt men det är inte en dag som är den andra lik utan det är nya spännande utmaningar varje dag.

Stena Jutlandica vid Älvsborgsbron, fotad av Karl-Olof Svensson

Jag är född och uppvuxen på Donsö i Göteborgs Södra Skärgård, där jag fortfarande bor kvar. Är äldst i en syskonskara på fyra bröder. Vår pappa var också till sjöss. Han var befälhavare i Tärntank i många år, så det blev nästan naturligt att både jag och alla mina bröder gick till sjöss. De första tio åren var jag ute på långfart jorden runt, det var kul till att börja med, men det var långa tjänstgöringsperioder och man var hemifrån familj och vänner länge. Stena lockade. Då kunde man fortfarande vara till sjöss och samtidigt ha ett socialt liv hemma.

Kalle i Färran Östern 1977

Mina fritidsintressen är att gå ut och fika eller äta med vänner, fotografera, cykla, paddla kajak och resa. Antingen på en solsemester söderut på vinterhalvåret, med flyg till någon storstad i Europa eller på en ”roadtrip” med bilen ner igenom Europa.

Jag vill passa på att tacka Karl-Olof för att han tog sig tid att dela sin historia med oss. Karl-Olof trivs gott på Danmarkslinjen och Stena Jutlandica, men vilken linje och färja är din favorit? /ylva.

P.S. Alla bilder är tagna av Karl-Olof förutom den på honom själv i fjärran östern på 70-talet, såklart. 😉

Vinga


  • D.L says:

    Gammalt inlägg men tänkte påminna Kalle att den gamla Kronprinsessan Victoria fortfarande finns kvar i Stenas flotta som Stena Europe på Fishguard-Rosslare, kanske väcker den minnen från hans tid 😉

    Kul att läsa bloggen förövrigt, tycker ni ska ta och skriva fakta om fartygen som finns på Nordsjön och Irländska sjön också 🙂

    • Hej! Tack för feedback. 🙂 Ska framföra detta till Kalle. Just nu går vi i kronologisk ordning vilket innebär att Nordsjön och Irländska sjön fått vänta lite. Ha det gott! /ylva.

  • Torkel Bodin says:

    Mycket trevligt att läsa om Kalle. Verkligen positivt om någon som trivs i sitt jobb vilket även jag gjorde som
    fartygsinspektör i över 30 år i Sjöfartsverket som jag började hos efter ett antal år till sjöss.
    Ha det gott Kalle och fortsätt med fina fotografier, inte bara av hav och skärgård utan även av mat; som vi
    båda är överens om: “kôrv är gôtt !”
    Torkel