Lilla STENA BALTICA

Ombord | Inga kommentarer

Stena Baltica var den första färja som Stena beställde. Det märktes. Hennes sjöegenskaper var inte de bästa. Däremot var hon lyxigt inredd och det fanns både café, restaurang och cocktailbar vilket gjorde båtresan trivsam för passagerare, så länge det inte blåste. Under sin 40 år långa karriär tjänstgjorde hon både i svenska, brittiska och italienska farvatten.

Historia

STENA BALTICA var den första färjan som Stena beställde. Det är uppenbart att det här var ett nytt verksamhetsområde för rederiet. När fartyget levererades var det en alltför liten färja för att kunna användas på ett effektivt sätt. Tanken måste ha varit att bygga ett passagerarfartyg som också kunde transportera personbilar, möjligen bussar. STENA BALTICAs dödvikt klarade inte full last med tunga lastbilar.

Färjan var både liten och grundgående. Det gav den mycket dåliga sjöegenskaper och hon rörde sig våldsamt även i måttlig sjö. Passagerarinredningen var däremot mycket trivsam. Skotten var klädda med valnöt eller kalkad ek. Flera salonger hade heltäckningsmattor. Här fanns både en kafeteria, en liten restaurang och en elegant cocktailbar. Som passagerare kunde man ha trevligt ombord såvida det inte blåste.

STENA BALTICA anses ha planerats för linjen Naksov-Kiel. Leveransen var kraftigt försenad och 1966 var det inte längre aktuellt att sätta in henne på södra Östersjön. Istället inledde färjan karriären med att ersätta STENA DANICA på Fredrikshamnslinjen under den årliga varvsöversynen. Sedan angav Svensk Sjöfartstidning att hon skulle sättas in mellan Göteborg och Skagen.

Utvecklingen kom att bli en helt annan. Lion Ferrys fartyg VARBERG hade under våren kantrat i flytdockan på Falkenbergs Varv. Rederiet var i skriande behov av en ersättare inför sommaren och chartrade STENA BALTICA som den 18 maj sattes in på linjerna Halmstad-Grenå och Halmstad-Köpenhamn. Chartern varade till och med september.

Därefter gick STENA BALTICA in som komplement till STENA DANICA på Stenas Frederikshavnslinje. Hon fick under våren 1967 en kortare charter på linjen Malmö-Kastrup, som var på väg att avvecklas. I maj samma år gick hon in som ”The Londoner” på linjen Tilbury-Calais. Efter det följde under hösten en månads charter för Vikinglinjen på Kapellskär-Mariehamn-Nådendal, en linje som dock visade sig vara alltför lång för den lilla färjan, som redan under oktober återvände till Göteborg. Under senvintern 1968 låg färjan upplagd i Göteborg och inför sommarsäsongen gick hon in som andra färja på Frederikshavnslinjen.  STENA BALTICA blev kvar på Kattegatt cirka 20 månader.

Det här var en mycket mindre färja än STENA DANICA (I). Ännu mer omaka blev hon med den stora STENA DANICA (II) som levererades på våren 1969.

Hösten 1969 lyckades Stena sälja STENA BALTICA till Skottland för trafik mellan fastlandet och de skotska öarna på västkusten. Den här trafiken gick i besvärliga farvatten. Caledonian MacBrayne byggde om CALEDONIA, som färjan då kallades, för att förbättra stabiliteten. Hon blev kvar i skotsk trafik hela 17 år till och med säsongen 1987.

Sin sista karriär fick färjan som italienska HEIDI från 1989 i trafik mellan Neapel, Capri och Ischia. Hur länge hon var i aktiv trafik på den här linjen är oklart men cirka 15 år är en god gissning. Känt är ett HEIDI sjönk vid kaj 2005 efter att ha legat upplagd under något eller några år. Hon bärgades sedan och skrotades i Turkiet.

En karriär för en färja på nästan 40 år är inte dåligt med tanke på att hon knappast var något drömfartyg för sin första ägare, Stena. Troligen passade hon bättre på kortare inrikeslinjer med begränsade godstransporter.

 

Fartygsfakta

Levererad i 19 april 1966 från Langesunds Mek. Versted, Langesund, Norge.

Längd: 61,88 m
Bredd:  12,20 m
Bruttotonnage: 1 156 brt
Passagerare: 500 st
Hyttplatser: –
Lastbilar: 7
Personbilar: 50

 

//Anders Bergenek och Rickard Sahlsten