Under vinterhalvåret går flera av våra fartyg in i torrdocka för sina årliga inspektioner och uppfräschningar. En av dessa är Stena Danica. Under tiden hon bli ompysslad på varv håller Stena Gothica ställningarna tillsammans med Stena Jutlandica och M/S Gute. Vem är då denna dam? Det vet våra historieexperter Rickard Sahlsten och Anders Bergenk allt…
1972 är året då Stena Line definitivt går från att ha varit den fräcka uppstickaren till att bli ett av Göteborgs etablerade rederier. Den nya eleganta terminalbyggnaden vid södra stranden av Göta Älv markerar början på en ny era i Göteborg. Den traditionella hamnverksamheten har lämnat södra älvstranden och flyttat ut till Skand...
Om du såg det första avsnittet av vår serie, där vi pratade om flytkraft, kan du komma ihåg att vikten av det vatten som ett fartyg förskjuter är lika med själva fartygets vikt. Detta kallas Arkimedesprincipen. Men hur bestämmer du vikten på det vattnet? Skeppsbyggare har löst problemet med vattenvägning genom att måla lastmärken på alla…
Möt Henryk Kaluzny, vår Freight Commercial Manager for the Baltic Sea South. Hans passion är försäljning och hans jobb att koppla samman Europa. Det vill säga, göra det så smidigt och effektivt som möjligt för våra kunder att frakta sitt gods. Alltid med omtanke i åtanke. Namn: Henryk Kaluzny Utbildning: Mastersexamen i transport och logistik, Poz...
När den kung Gustav II Adolf beställde regalskeppet Vasa visste han uppenbarligen inte hur viktig placeringen av skeppets tyngdpunkt var. Han beställde ett extra däck med kanoner, och Vasa kapsejsade under sin jungfruresa 1628. Inte direkt ett stolt ögonblick i svensk skeppsbyggarhistoria… Tyngdpunkten är en kritisk parameter vid utformning av fartyg. Enkelt uttryckt är det…
Ingen kran i världen är tillräckligt stark för att lyfta ett 20 000 ton fartyg upp i luften. Ändå behöver ett fartyg få sitt skrov uppfräschat med färg och annat. Men du kan inte riktigt göra det medan skeppet är i vattnet. Så vad är lösningen? Lösningen är att få vattnet runt skeppet att försvinna. Det…
Ron Gerlach har haft flera jobb inom Stenakoncernen och varit baserad i bland annat Glasgow och Sydkorea. Sedan 2015 arbetar han som Trade Director för Stena Lines verksamhet i Tyskland. En roll som i mångt och mycket kan liknas vid en schackspelares. Ron har alltid lockats av färjebranschen och hur fartygen kopplar i...
Du har antagligen sett den. En lökliknande form som skjuter ut från fartygets för. Alla våra färjor har en. Men vad är det och vad gör den där? Jo, bulben, eller stävbulb som det egentligen heter, är en smart uppfinning som bidrar till att minska fartygets resistans när den färdas genom vattnet. Resultatet: mer fart, mindre bränsleförbrukning –…
Har du någonsin funderat på varför vissa saker flyter och andra inte? Sigurd, kryssningsvärd på Stena Danica och en av två programledare för vår nya varannan vecka- serie “Hur fungerar det?” har funderat på samma sak. Ytterligare en som grubblade kring detta var den grekiske matematikern Arkimedes som föddes för närmare 3000 år sedan. Faktum…
Det hela började med ett examensarbete om framtida bränslen, via rollen som skeppsbyggare på Stena Teknik till att arbeta med hållbarhetsfrågor på Stena AB. Hennes gedigna bakgrund och intresse för sjöfart gjorde henne till den perfekta kandidaten för att svara på frågor i vår serie ”How does it work”. Nedan berättar ...