Stena Germanica From The Prow

Stena Germanica blir grön!

Ombord | 7 Kommentarer

Stena Germanica har precis anlänt till Remontowa-varvet i Gdansk för att byggas om för att kunna gå på det mer miljövänliga bränslet, metanol. Hon blir faktiskt först i världen i sin storlek att gå över till metanol. Vi bad fartygsentusiasten och bloggaren Henrik Forsman skriva reportage före, under och efter ombyggnationen. Nedan kan ni läsa hans första text om Germanica och hennes historia.

Stena Germanica, som är en av två färjor i trafiken mellan Göteborg-Kiel, kommer under första kvartalet 2015, att bli det första fartyget i Stena Lines flotta som konverteras till miljövänlig metanoldrift. Hon har precis anlänt till Remontowa, Polens största reparationsvarv, där hon under två månaders tid kommer att befinna sig för denna relativt omfattande ombyggnad.

Vi kommer att följa Stena Germanica under denna tid och finnas på plats på varvet i Polen, för att lämna rykande färsk information till er om hur arbetet fortskrider. I denna första del får ni möjlighet att bekanta er med fartyget och läsa lite om hennes historia.

Stena Germanica byggdes på det spanska varvet, Astilleros Espanoles (AESA) i Puerto Real och sattes i trafik på Stena Lines linje mellan Hoek Van Holland-Harwich, i mars 2001. Hon var då den sista av fyra systrar i den s.k. Stena Seapacer-serien och bar vid leveransen namnet ‘Stena Hollandica’. Tillsammans med sin identiska syster, ‘Stena Britannica,’ var hon del av en nysatsning på RoPax fartyg i trafiken mellan Holland-England.

För er som undrar vad RoPax betyder så kan det enkelt sammanfattas som ett RoRo-fartyg (alltså Roll on, Roll off) där fokus ligger på stor lastkapacitet för fordon, och lite lägre passagerarkapacitet än vad som dittills varit vanligt. Detta var en naturlig utveckling ifrån 80-talets jumbofärjor, till fartyg anpassade för det ökade transportbehovet.

Trafikunderlaget ökade kraftigt och redan år 2003 byttes systern Stena Britannica ut mot ett större fartyg med samma namn, för att öka kapaciteten, framförallt för transporter i västlig riktning, d.v.s. till England. Ganska precis fyra år senare, våren 2007, togs båda fartygen ur trafik för att förlängas med nya mittsektioner.

För Stena Hollandica, som var det ‘lilla’ av de två fartygen, innebar detta att hon fick en mycket stor kapacitetsökning ifrån 2.900 till 4.000 lanemeters och ifrån 400 till 900 passagerare. Samtidigt totalrenoverades samtliga passagerarhytter och publika utrymmen, efter ett koncept utformat av Figura Arkitekter i Göteborg. Mittsektionen var över 50 meter lång, byggd vid det tyska varvet Schichau Seebeckswerft (SSW) i Bremerhaven i Tyskland. Förlängningsarbetet utfördes därefter vid ett annat stort tyskt varv, nämligen Lloyd Werft, som också ligger i Bremerhaven.

För er som är lite mer tekniskt intresserade så fick Stena Hollandica en extra bogpropeller och nya s.k. ‘Becker-roder’ i syfte att öka manöverförmågan. För att tillgodose de ökade behoven av elförsörjning, installerades två stycken extra hjälpmaskiner med generatorer. Efter ombyggnaden var de två fartygen på Hoek-Harwich linjen mer jämspelta i fråga om kapacitet. Med sina 240 meter på längden var fartygen några av de absolut största i världen i sitt slag.

Transportbehoven på Hoek-Harwich linjen förväntades öka ytterligare och för att möta framtida krav tog Stena Line 2010 leverans av två nybyggda fartyg som faktiskt var ännu större (!) Stena Hollandica och Stena Britannica blev därmed lediga och kunde anpassas för sin nuvarande trafik på Göteborg-Kiel. Samtidigt upphörde Stena Line med sin renodlade fraktlinje Göteborg-Travemünde, då två stora fartyg kunde ersätta fyra mindre, även det en positiv åtgärd för det långsiktiga miljöarbetet.

Våren 2010 tillbringade Stena Hollandica tre månader på Remontowa-varvet i Gdansk för att på nytt genomgå en stor ombyggnad. Denna gång var det huvudsakligen nya hytter som tillkom och totalt ökade kapaciteten, ifrån dåvarande 900 till dagens 1.300 passagerare. Ett mindre antal riktiga lyxhytter tillkom, för att kunna erbjuda hytter med jacuzzi och egen veranda för de resenärer som vill ha det absolut bästa.

StenaGermanicaFromTheStern_bloggsize

I slutet av augusti 2010 gick vårt temafartyg in på Kiellinjen under namnet ‘Stena Germanica III’. Faktum är att om man räknar, så är nuvarande Stena Germanica faktiskt den tredje som bär namnet, de två tidigare byggdes 1967 respektive 1987, men det är en annan historia! Orsaken till att hon fick ett nummer efter sitt namn var att den tidigare Stena Germanica då fanns kvar i det svenska skeppsregistret och enligt en lag som instiftades på 70-talet får endast ett fartyg med samma namn finnas i skeppsregistret – så nu vet ni det!

Stena Germanica III blev av med sina romerska siffror redan i september 2010 och har alltjämt sedan dess, med några små korta uppehålla för periodiska varvsbesök, gått stadigt på Kiellinjen. Varannan kväll kan vi se henne göra en imponerande manöver vid Majnabbeterminalen, där hon vänder runt och sätter kurs mot Tyskland.

I maskinrummet finns, för framdrivningen av fartyget, fyra stycken åttacylindriga Wärtsilä-Sulzer, s.k. ‘medelvarvsmaskiner’ av en mycket beprövad och tillförlitlig modell, som är parvis kopplade till de två propelleraxlarna via reduktionsväxlar. Dessa kommer alltså att anpassas för metanoldrift under den stora ombyggnaden och det kommer därför att bli ett uppehåll i trafiken, men vi kommer som sagt att följa henne och låta er få reda på hur det går! /Henrik.

Vi hoppas att ni tycker att Germanicas omställning till metanol är lika spännande som vi. Missa inte att följa utvecklingen här och ställ gärna era frågor till Henrik som kommentarer nedan. Här hittar ni Henriks blogg, The Motor Vessel. /ylva.

PS. Nästa inlägg hittar ni här.

StenaGermanicaGothenburgPhotoFromJutlandicaBridge_bloggsize


  • Anders Bergenek says:

    Roligt att Stena Line satsar grönt. Det ger hopp om en positiv framtid för färjebranschen. Framgångsrika företag tar ansvar för miljön!

  • Martin says:

    Mycket bra artikel! Intressant att läsa Germanicas historia tycker jag. Ser fram emot fortsättningen.

  • Jay says:

    Vi får väl innerligt hoppas att nöjesutbudet blir bättre efter ombyggnaden. Saknar ett större dansgolv och dylikt så att vi som inte ska köra bil kan få roa oss med lite partaj under natten likt man kan göra på finlandsfärjorna.

    • Hej Jay! Nu är det ju inte därför vi bygger om denna gång utan primärt för omställningen till metanol. Vi byter även bulb och bygger om ett trapphus. Vi håller däremot på att titta på hur vi kan jobba med nöjesutbudet ombord på Kiel-färjorna och hoppas att vi kommer fram till något som du tycker om. 🙂 Hälsningar, /ylva.

  • janne nilsson says:

    Intreserad