stena germanica

STENA GERMANICA

Ombord | 2 Kommentarer

Fartygsfakta

Levererad i april 1967 från AS Langesunds Mek. Verksted, Langesund.

Längd: 110,8 m
Bredd: 18,0 m
Bruttotonnage: 5072 brt
Passagerare: 1301 st
Hyttplatser: 384 st + 150 vilfåtöljer
Lastbilar: 15 st
Personbilar: 200 st

 

Historia

STENA GERMANICA hade en fantastisk och djärv design. Avgasrören drogs upp i aktermasten som på så sätt blev skorsten. Lutningen på överbyggnaden och masterna var fräck och modern och gav en känsla av de utomordentliga fartresurser som färjan hade. Däckshuset var långt och högt. Det här var nästan som ett kryssningsfartyg. Rederiets tekniske chef Helge Olofsson hade gjort ett bra arbete i designen av den nya färjan.

På det övre bildäckets sidor fanns hyttplatser. Dödviktstonnaget var inte så stort och därmed inte heller förmågan att lasta många tunga lastbilar.

Om exteriören var vacker så var inredningen ännu bättre. Fattas bara annat när den välrenommerade inredningsarkitekten Robert Tillberg ansvarat för arbetet! Färjan var byggd med exklusiva träskott och möblerna var av elegant design. Färgsättningen var ganska stark och förenade känslan av modernitet och traditionell fartygsdesign.

 

STENA GERMANICA byggdes om 1968 och fick då en sovhall på ett av akterdäcken. Bäddkapaciteten ökades på så sätt till hela 609 platser.

Färjan blev sedan kvar på Kiellinjen till 1973 då hon ersattes av större tonnage. Hon gick därefter en period på rederiets linje Stockholm-Mariehamn där hon var ett trevligt inslag i Stockholms stadsbild då den stora färjan hade sin tilläggsplats vid inre Stadsgården nära Slussen.

Därefter var STENA GERMANICA under en period en sorts reservfärja på Stena Lines linjer i Göteborg. Hon hade även charteruppdrag i Medelhavet och på Irländska Sjön. En period fungerade färjan som transportfartyg till oljeplattformarna på Nordsjön.

År 1979 såldes STENA GERMANICA till Corsica Ferries och döptes om till A. Regina. Tre år senare grundstötte hon utanför Mona Island i Västindien under ett charteruppdrag till Dominican Ferries. Färjan stod sedan inte att rädda utan fick skrotas på plats.