Träffa matrosen Dennis på M/S Skåne

Ombord | 5 Kommentarer

Idag får vi möta den 20-åriga matrosen Dennis här på Resebloggen. Dennis berättar bland annat om arbetet och livet till havs på M/S Skåne där han arbetar. Dessutom delar han med sig av några godbitar och fördelar med att ha båten som arbetsplats.

Hej!

Mitt namn är Dennis. Jag är en 20-årig kille som sedan två år tillbaka arbetar som matrosvikarie på M/S Skåne som trafikerar linjen Trelleborg-Rostock. Jag trivs som fisken i vattnet. Jag har riktigt bra kollegor och det är väldigt viktigt när man jobbar i längre perioder tillsammans. Jag har alltid varit intresserad av havet, sjöfarten och färjor. Jag älskar verkligen havet, att se solnedgången, och uppgången för den delen. Det är få förunnat att kunna se solen gå upp i horisonten från sitt arbete. Min pappa och farfar har så länge jag kan minnas jobbat till sjöss och jag har varit med en hel del när de har jobbat. Så för mig var det ett ganska givet att försöka gå samma väg. Jag har dessutom alltid varit intresserad av fotografering. Jag älskar att dokumentera saker som händer runt omkring mig och har i princip alltid med mig kameran – och skulle jag inte ha det finns det ju alltid en i mobilen.

Jag gick gymnasiet i tre år ute på Öckerö, i Göteborgs norra skärgård. Vi seglade 5 månader på vårt skolfartyg, T/S Gunilla, och jag gjorde min stora och sista praktik på M/S Trelleborg, som gick för Stena Line mellan Trelleborg och Sassnitz. Direkt efter studenten fick jag sommarjobb på M/S Skåne, och där har jag varit vikarie sedan dess.

 

Vad gör en matros?

Jo,vi matroser är de som i första hand förtöjer och lastar båten. Vi får hjälp av vår båtsman och överstyrman som meddelar oss hur de vill ha lasten, och sedan visar vi lastbilar och personbilar därefter. När ni kör ombord är det alltså oss ni möter. Vi sitter även på bryggan som utkik. Det innebär att vi sitter tillsammans med styrman på bryggan och håller koll på vad som händer runt båten exempelvis andra fartyg. Vi går även en säkerhetsrond med jämna mellanrum för att se till att inget oväntat händer i båten. Andra arbetsuppgifter som vi har är att hålla båten i fint skick. Vi knackar rost, målar, vaskar och gör vårt bästa för att hålla henne fin, och arbetar för att ni ska få en så trevlig resa som möjligt.

Minne från ombord:

En gång kom det fram en lite kille till mig ombord. Han sa att han väldigt gärna villa kolla på ratten som vi styr fartyget med. Han följde tillsammans med sin pappa, med upp på bryggan och blev väldigt fascinerad över vad han såg. Hans förväntan var att det skulle vara en stor ratt som på piratbåten, och han blev väldigt förvånad över hur liten ratten egentligen var. Han fick testa att sitta i kaptens stol och han var jätteglad när han sedan lämnade bryggan. Det är lite roligt när man kan göra personer så glada, genom att göra en sådan liten sak. Jag kommer själv ihåg hur lycklig jag blev när jag åkte olika färjor, och fick möjligheten att komma upp på bryggan. Jag hoppas att den här lilla killen blev nöjd med sin resa och hoppas han hade något häftigt att berätta om nästa gång han kom till skolan.

 

Vi säger tusen tack till Dennis för att han ville dela med sig av sina erfarenheter ombord.

Vilket yrke på våra färjor skulle du vilja veta mer om? //Anna


  • Sam says:

    Är ( M/S Skåne ) samma ( Skåne Trelleborg ) ?

  • Jan Fridén says:

    Mycket trevligt skrivet!

  • Roland says:

    Kanske en tur i maskin o prata med motorman, kanske även låta nån av era el elever beskriva sitt jobb ombord, de enda jag vet om en el elev är att den gör enklare el jobb o hjälper elektrikern med en del jobb.
    Motormans vardag har jag fått lite inblick i då jag läser till sjöingenjör o gjort praktik på andra färjor