Browar Piwna - Mikrobryggeri

Mikrobryggerier i Polen: Gdynia & Gdansk med öl på agendan

Polen | Inga kommentarer

Vi har tagit hjälp av tre verkliga proffs för att ge er de bästa tipsen på kryssningar till Polen, bilsemester genom Europa och smultronställen i Danmark. Det är tre av våra mest engagerade och frekventa resenärer som var och en är experter på sina linjer och destinationer. Förra veckan tipsade Linnea om 5 saker för en lyckad Danmarksresa och nu är Kerstin tillbaka för att berätta om hennes senaste ölresa till Polen.  Trevlig läsning!

Först tog vi bussen från båten till stationen i Gdynia det var både snabbt och smidigt. Det kostade oss knappt 10 Zloty. En Zloty är cirka 2.35 SEK. Så 23.50 svenska kronor.

Bussen finns inne när färjan ankommer på morgonen men det man måste tänka på är att ha kontanter, du kan inte betala med kort. Så växla innan du åker  – det räcker att växla några hundra för det finns gott om uttagsautomater i Polen som funkar bra med både Visa och Mastercard.

Sen tog vi en fika på stan, finns ett bra fik mittemot stationen som öppnar klockan 08.00. Efter det gick vi till marknaden o handlade bland annat ett fårskinn och lite kläder. Helt underbara fina fårskinn för ungefär 300:- och ja, det är verkligen en marknad värd namnet! ”Hale Targowe” där finns verkligen något för alla: leksaker, kläder, skinn, läder, mat; ja en fröjd för ögat att uppleva.

Sen åkte vi till Gdansk som ger lite mer upplevelser och ligger inte så långt bort, en tågresa på cirka 35 minuter. Snabbtåget som vi valde går inte att boka hemifrån och kostade oss för två personer T/R till Gdansk över dagen 24 Zloty som är cirka 56:-. Det var alltså för oss båda! Det finns ett annat tåg som går att förboka hemifrån men det är dyrare.

Vi la merparten av dagen på att besöka två ölbryggerier, två mikrobryggerier och vi besökte Brovarnia bryggeri – ett mikrobryggeri som ligger i Gamla Stan i Gdansk, precis som det andra som heter Browar piwna. Fantastiskt roligt och verkligen goda öl som passade oss på olika vis. Browar piwna vill vi båda besöka igen.

Denna gång hoppade vi över kyrkorna Mariakyrkan och Katarinakyrkan men de är verkligen sevärda. Vi ägnade dagen åt att vandra, njuta av solen och av att vara lediga tillsammans. Vi var verkligen tillsammans – eftersom vi valde buss, tåg och spårvagn blev det många steg, vi gick en mil denna dag och mådde verkligen riktigt bra när vi väl tog Stena Spirit hem för vi hade verkligen maximerat dagen till en härlig dag och med väldigt små utgifter för allt vi fick uppleva.. Innan vi åkte tillbaka till båten tog vi en fika till på favoritfiket mittemot stationen, deras polska piroger är underbart goda och ja, en öl o en tallrik piroger – ca SEK 35:- är fantastiskt billigt och väldigt gott.

Trötta som vi var unnade vi oss en taxi från tågstationen i Gdynia när vi tog oss till färjeläget på kvällen. Rekommendationen är 20 Zloty tror jag men vi betalade snällt 40, inte så mycket pengar och väl värt det!

Ja, vad kan man göra en dag i Polen under en 36-timmars kryssning? Väldigt mycket om man vill. Mest får man om man kombinerar Gdynia och Gdansk tycker jag men vill man så hinner man med ett upplevelserikt besök i huvudstaden Warszawa också men det får vi ta en annan gång. Warszawa tänker någon. Jo, man hinner, men av de 12 timmarna man har går lite mer än hälften till tågresan så om man vill åka till Warzawa ska man ha restiden i åtanke.

Solnedgång - Stena Line

Notera att detta är ett tidigare skrivet blogginlägg och tips kan därför vara inaktuella. För aktuell information, se vår hemsida.