Jagaren ORP Błyskawica

Roadtrip i Polen: Kasjubien, en bit av Schweiz i Polen

Polen | Inga kommentarer

Resväg: 22 mil (karta)

Slingrande småvägar, pittoreska byar, kuperat landskap, otaliga insjöar… är det Schweiz vi beskriver? Nej, Polen, närmare bestämt Kasjubien (pol. Kaszuby) – landsbygden väst om Gdynia. Vi vill förkovra oss i detta enastående område och därför tar vi bilen för att njuta av friheten. Kasjubien är inte bara en vacker region – dess invånare är också en nationalminoritet med eget språk, kultur och symboler. Detta ska bli spännande!

Dag 1:
Mätta och belåtna efter överfarten och frukosten ombord lämnar vi båten och åker mot Kartuzy. I denna småstad tar vi en paus för att besöka den imponerande kyrkan tillhörande kartusianorden. Munkarnas motto lydde memento mori – kom ihåg att du är dödlig – och därför liknar taket till denna imponerande kyrkobyggnad från 1300-talet en likkista. Efter att vi har sett den pampiga inredningen unnar vi oss en kortare promenad runt den närliggande insjön Klasztorne Małe och efteråt hoppar in i bilen.

Kasjubien

Efter ca 20 minuter är vi framme i pittoreska Chmielno, där vi besöker en keramikmanufaktur som numera drivs av den tionde (!) generationen av familjen Necel. På plats finns en uppsjö av tallrikar, koppar, muggar, skål… allt i olika färger och dekorerat med regionala mönster. Väskor tunga med inhandlade varor lämnar vi i bilen och senare unnar vi oss ett fik på den fantastiskt belägna restaurangen precis intill insjön Białe.

Keramik

Efter ytterligare 20 minuter parkerar vi på en kort stund intill utsiktspunkten Złota Góra. Där njuter vi av den härliga utsikten. Precis härifrån får vi se detta postglaciala landskap i full charm: blåa insjöar belägna bland kuperade kullar som täcks av gröna skogar…

En kvarts bilresa söderut parkerar vi ytterligare en gång i Ostrzyce för att koppla av på den mysiga stranden vid insjön Ostrzyckie – på sommaren myllrar det av badfolket här, medans övrigt är det lugnt och vackert. När vi har laddat batterierna känner vi oss hungriga och bestämmer att bege oss iväg mot vårt boende för att inta en sen lunch.

Efter ännu en kvart är vi framme på Regionkunskapscentrum i Szymbark – en imponerande anläggning, där vi först checkar in på vårt hotell och senare åtnjuter en grillunch. Efter maten tar vi en vandring på anläggningen och får veta mycket om kasjubernas kultur och traditioner. En höjdare är faktiskt ett besök på anläggningens märkligaste objekt, nämligen det berömda uppochnedvända huset, där sinnen går på tok när man kliver in! Efter vandringen är det dags för en välförtjänt middag och den tar vi på restaurangen och mikrobryggeriet i Szymbark. Och jag ska nämna att de har tagit fram ett intressant koncept – ”ölspa”, dvs. öl- och korvprovning medan du badar. Bättre kan man nog inte ha det! Trötta men hur nöjda som helst går vi till sängs.

Kasjubien

Dag 2:
Det blev lite för mycket ”ölspa” igår och därför har vi idag en ambitiös plan att röra på sig ordentligt. Vi checkar ut och efter bokstavligen några minuter parkerar vi bilen vid skogen nära Wieżyca – den högsta höjden i norra Polen (329 m ö h). Efter en härlig promenad genom skogen köper vi biljetter till ett utsiktstorn och klättrar upp. Det var inte lätt: tornet är 35 meter högt och hela 182 trappor leder till utsiktsplatformen, men vyn där uppe är värt varenda steg.

Utkiksplatsen

Efter detta motionspass bestämmer vi att ta det lite lugnare och drar mot Kościerzyna – den största staden i Kasjubien (dock fortfarande med småstadkänsla). Väl framme fikar vi på torget och efteråt flanerar vi på stadens charmiga gränder. På eftermiddagen besöker vi järnvägsmuseet (ett måste för alla järnvägsentusiaster) och senare checkar in på hotellet mitt i stan. Hade vi haft barn med oss så skulle de jättegärna tagit en lokal quest: sök efter s.k. stolemer, dvs. småskulpturer av legendariska kasjubiska jättar som är utspridda lite varstans på stan (questkartan hämtas på turistbyrån på torget). Men eftersom vi reser utan barn får vi ta middag på Kościerzynas mikrobryggeri (fast denna gång utan ölspa). Ytterligare en framgångsrik dag!

Dag 3:
Vi tar en omväg hem – inte den kortaste vägen norrut utan först blir det en avstickare söderut mot Wdzydze Kiszewskie, ca en halvtimme från Kościerzyna. Här kan man se ett annorlunda landskap: barrträd istället för lövträd som dominerar i Kasjubiens norra och centrala del. I orten Wdzydze Kiszewskie parkerar vi och promenerar till det berömda friluftsmuseet av Kasjubisk bebyggelse. Här samlades det en uppsjö av gamla byggnader: bondgårdar, kvarnar, kyrkor och herrgårdar. Allt detta fantastiskt beläget intill en korsning av fyra insjöar.

Kasjubien

Efter museet fikar vi på en restaurang nära sjön och lämnar Wdzydze Kiszewskie för att senare luncha på den kända restaurangen i Stare Polaszki 13. En gammal bondgård renoverades för några år sedan och byggdes om till några hotellrum samt en erkänd restaurang. Maten håller hög klass och efter lunchen promenerar vi lite på anläggningen. Ett tips: har man lite tid över kan man ta en avstickare till närliggande Będomin och besöka herrgården där författaren till polska nationalsångens text, Józef Wybicki, föddes (herrgården är numera ett intressant museum och man kan få veta mycket om Polens förflutna samt adellivet).

Förresten – man får inte glömma att kasjuberna är enastående hantverkare. Detta gäller inte bara män som är duktiga snickare och keramikmästare, utan också kvinnor som imponerar med sin brodering. Blomsterliknande och femfärgade motiv från broderingen går att spåna överallt – från folkdräkter genom keramik och byggnader till souvenirer.

Vilken härlig roadtrip detta blev!