Skyddsrum under andra värödskriget

Roadtrip i Polen: lär dig mer om Andra Världskriget

Polen | Inga kommentarer

Resväg: 26 mil (karta)

Ibland åker man inte för att enbart ha det roligt och äta gott, utan för att få nya kunskaper och vidga sina horisonter. Och precis en sådan typ av resa gör man, när man åker genom Polen i andra världskrigets fotspår. Under våran utflykt besöker vi bl. a. det ökända f.d. koncentrationslägret Stutthof, halvön Weterplatte där krigets första skott föll och ett fantastiskt bevarat krigsfartyg från andra världskriget. Häng med på resan!

Dag 1:
Mätta, utvilade och taggade kör vi av färjan i polska Gdynia och åker direkt till förmodligen hela resans mest påverkande ställe. Efter en 90-minuters bilresa parkerar vi utanför f.d. koncentrationslägret Stutthof i orten Sztutowo. Redan från början ser man att besöket här blir en tung upplevelse – direkt från parkeringen ser man svartmålade staket med taggtråd, vakttorn och baracker. Inträdet till museiområdet är avgiftsfritt. Redan i början ser man en enorm hög av skosulor som tagits från fångar efter ankomsten till lägret. Senare presenterar utställningen lägrets bakgrund och utveckling. Man får veta att Stutthof var det första fånglägret som grundades utanför Tredje Rikets gränser – och det var redan dagen efter att Tyskland anföll Polen, vilket visar att hela idén var noga förberett innan. Under våran vandring ser vi också de dagliga levnadsvillkoren av fångar – och det är kanske besökets mest skrämmande del: hur fångarna sov, åt, berövades sin mänsklighet, undersöktes av lägerläkarna… till gaskammaren och krematoriet, när de inte längre kunde arbeta. Besöket på Stutthof är en riktig tankeställare hur en nation kan döda en annan på en industriskala och det är inte alls ovanlig att man gråter där.

Stutthof

Med väldigt tunga tankar lämnar vi Stutthof och fortsätter vidare med kriget som huvudtema. Efter en timme parkerar vi på Westerplatte – halvön där Polen på 30-talet hade sin militär transitdepå. I slutet på augusti 1939 anlände ett tyskt slagskepp (SMS Schleswig-Holstein) till staden Gdansk – officiellt på ett statsbesök, men i själva verket var det en del av Hitlers plan att angripa Polen. Klockan var kvart i fem på morgonen och dagen var 1/9 1939 när detta fartyg öppnade eld mot den polska depån på Westerplatte – just denna punkt betraktas som början på andra världskriget. Trots att besättningen på depån var liten, lyckades de stå emot den dominerande fienden i hela sju dagar – därför brukar man kalla Westerplatte för ”Polens Termopile”. Idag är Westerplatte ett minnesområde med påverkande ruiner av kaserner och ett mäktigt monument.

Westerplatte

Denna dag är det nog. Vi checkar in på hotellet i Gdansk och sover gott efter en välförtjänt middag.

Dag 2:
Är man ute efter kunskaper om andra världskriget i Gdansk, får man inte missa ett av stadens populäraste besöksmål – det imponerande Museet över Andra Världskriget. Själva byggnaden är ett konstverk – en pyramid som pekar mot himmelen, medan utställningen finns under jorden. Och vilken utställning det är! Man får veta mer om krigets bakgrund, vandra bland ruinerade städer, höra berättelser om terrorn och om motståndsrörelsen. Oavsett om man vill förkovra sig i tekniska detaljer av vapen eller vill känna hur tufft det dagliga livet under kriget var, här hittar man allt. På sommarsäsongen är det bäst att köpa biljetter online i förväg, eftersom museet har ett begränsat kapacitet (med tanke på att allt finns under markens nivå).

Andra världskriget museum i Gdansk

Fortfarande imponerade över museet äter vi en sen lunch och vandrar på Gamla stan i Gdansk, som var nästan helt och hållet raserat under krigets sista månader. Det är svårt att tro att hela Gamla stan är återuppbyggd på 50-talet. Det är värt att gå igenom Gyllen Porten (Złota Brama) – därinne ser man några bilder som visar hur ödelagt staden var strax efter krigets slut…

Efter stadsvandringen bestämmer oss att tillbringa lite tid utomhus. Och såklart går det bra att hitta spår av andra världskriget ute i det fria. Vi lämnar hotellet i Gdansk och åker norrut mot Gdynia och där kliver vi ombord på jagaren ORP Błyskawica (sv. Blixten). Detta imponerande krigsfartyg byggdes på 30-talet och under andra världskriget deltog fartyget i bl a slaget vid Narvik, evakuering av Dunkerque och otaliga transatlantiska konvojer. Sällan ser man ett 90-år gammalt fartyg i sånt gott skick, särskilt med tanke på fartygets talrika missioner under kriget. Efter ytterligare en händelserik dag åtnjuter vi en gedigen middag och sover gott.

Jagaren ORP Błyskawica

Dag 3:
Nu är det dags att leta efter spår av det förflutna ute i naturen. Efter en härlig hotellfrukost checkar vi ut och kör till parkeringen i Polanka Redłowska i Gdynias centrum. Väl framme följer vi vandringsleden genom skogen mot tre bevarade försvarskanoner från 40-talet (11. Kustartilleribataljonen) – här handlar det inte om andra världskriget direkt, utan om dess följd – kalla kriget. Helt ofattbart att man kan stöta på bevarade kanoner mitt i den kustnära skogen. Kanoner byggdes för att försvara Folkrepubliken Polen (så hette Polen under kommunisttiderna) från en desant av fientliga kapitalistiska länder. Kanonerna är omhändertagna av en lokal förening och renoveras så småningom.

Kanoner från Kalla kriget

Efter skogspromenaden sätter vi os in i bilen och rullar norrut mot Wejherowo. Strax norr om denna stad ligger Piaśnica – en liten by mitt i skogen, där tyskarna mellan hösten 1939 och våren 1940 mördade mellan 12000 och 14000 polacker – utan rättegång, enbart för att de tillhörde den polska eliten (det var en del av s.k. Intelligenzaktion, vars syfte var att bli av med polska intellektuella invånare för att förvandla polackerna till en lydig arbetskraft). Fångarna transporterades hit med lastbilar och senare blev de tvungna att gräva diken som skulle bli deras egna gravar. När de stod vid dessa diken öppnade tyskarna eld. Ett tiotals tusen människor avrättade på ett och samma plats utan rättegång – bara för att de var utbildade. Ett sådant ställe glömmer man aldrig. Idag på plats hittar man offrens gravar och ett antal monument och kapell.

Massgravar under andra världskriget

På vägen mot terminalen har vi lite tid över och därför bestämmer vi oss för att besöka ett skyddsrum från 1942 på Morska-gatan 189 – den byggdes av tyskarna under ockupationen av Gdynia för ett arbetsläger och ligger bara ett stenkast från dagens färjeläge till Sverige. Skyddsrummet är renoverat tack vare en ideell förning och det är just dem som man borde kontakta för att besöka anläggningen, som annars inte har några fasta öppettider (kontaktuppgifterna finns tillgängliga på turistbyrån).

Väl framme ombord åtnjuter vi en god middag och känner verkligen att denna resa gav oss oerhört många nya kunskaper. Rekommenderas för den historiesugne!