Ultimata guiden för en weekend på Polens Riviera: Sopot

Polen | Inga kommentarer

Andra och sista dagen på vår weekend i Polen spenderade vi i härliga semesterorten Sopot där vi gick en lång promenad på den ljusa sanden, provade strandbarernas utbud, gick ut på den långa piren och myste med typisk polsk mjukglass på populära turistgatan Monte Cassino. Följ med på vår heldag i Sopot!

Morgondopp i poolen, frukost utomhus och en minuts promenad till stranden

Vi vaknade på vårt hotell Sopot Marriott Resort & Spa som låg precis ovanför stranden. Hotellet är både stort, modernt och har en härlig innergård med lekpark för de små besökarna. Dessutom har hotellet en helt egen spaavdelning, hur lyxigt är inte det? På takterrassen finns även en infinity pool som verkligen förstärker lyxkänslan!

Direkt efter att vi vaknade begav vi oss ned till frukostbuffén. Gud så mycket gott! Här fanns bland annat fräscha frukter, nybakt bröd, Nutella, goda juicer, äggröra och bäst av allt: pannkakor! Det var även väldigt fint väder denna morgon vilket gjorde att vi bestämde oss för att äta på hotellets uteplats. Efter frukosten gick vi till rummet, bytte om till badkläder och sprang upp till takpoolen och tog oss ett dopp. Vilken härlig känsla att hålla i sig vid poolkanten och blicka ut över havet framför hotellet.

Mariott Spa Hotell

Pool i all ära, men vi ville som sagt till havet. Lättare sagt än gjort, efter en promenad på en minut från hotellet befann vi oss på stranden. 23 grader och strålande sol gjorde att vi lätt brände av några timmar på att sola (lite Göteborgshumor där ja, ska tilläggas att vi inte alls brände oss).

Stranden i Sopot

Strandhäng

Sandstranden i Sopot är verkligen oändligt lång, klar och underbar! Det känns verkligen som att man befinner sig på franska Rivieran! Längst med hela stranden ligger fina, välkomnande strandhäng där man kan ta en svalkande drink när solen blir för stark vilken den blev ganska snabbt så vi gick in på närmaste baren som hette “NO 33 Vinegre” (som råkade ha karibiskt tema när vi var där). Här svalkade vi oss med var sin kall apelsinjuice innan vi promenerade vidare i sanden. Mitt på stranden ligger fina, gamla fiskebåtar som man kan studera länge.

NO 33 Vinegre

Fiskebåt på stranden

Dags att ta fram fotbollen och göra lite konster innan en härlig avkoppling med varsin Mojito på lyxiga “White Marlin” som är en riktigt fin strandbar med inhägnad gård där man får sitta lite avskiljt men ändå ha full utsikt över hela stranden. Detta blev vårt favorithäng, kolla bara på den häftiga pyramiden gjord på champagneglas!

Fotboll på stranden

White Marlin

Restaurangbesök, promenad i Sopot centrum och shopping i Gdynia

Nu började vi dock bli lite hungriga och bestämde oss för att äta på M15 Restaurant & Bar där vi åt hamburgare respektive polsk klassisker i form av Dumplingliknande knyten, så himla gott och väldig bra service! Vi behövde dessutom mat i magen innan vi ville gå ut på Molo-piren, piren i Sopot som är Europas längsta träpir (512 m). Det tog hela 7.30 minuter att promenera från start till längst ut på piren och när vi kom fram kunde vi verkligen njuta av en underbar utsikt över havet. Längst med piren finns härliga restauranger och matstånd för de hungriga. Tänk på att det kostar ca 8 kronor att få gå ut på piren, om du betalar med kort kan du enkelt göra detta vid spärrarna du behöver gå igenom och för de som vill betala kontant finns båsen alldeles jämte ingången. På väg tillbaka mot land får man en vacker vy över Sopots egna fyr!

M15 Restaurant

Molo piren

Tillbaka på “fast mark” igen promenerade vi förbi pampiga Grand Hotel med sin vackra innergård och gick uppåt mot kända gatan Monte Cassino där vi tog kort på det lustiga huset med den häftiga arkitekturen som inspirerats av svenska grafikern Per Dahlberg. Vi gick även förbi nya matrestaurangen Seafood Station Restaurant Bar & Grill. På kiosken Lody California passade vi på att äta varsin mjukglass gjorda i den klassiska formen som är signifikant för Polen. Två stora mjukglassar för bara 30 kronor!

Monte Cassino

Seafood Station

Mjukglass

Klockan började bli mycket och vi behövde börja röra oss tillbaka till färjeterminalen i Gdynia för att resa tillbaka till Sverige så åter igen steg vi på pendeltåget som skulle ta oss hela vägen till Gdynia (för ca 14 kronor, helt galet billigt). Vi gjorde ett inplanerat stopp på vägen, vid hållplats Gdynia Wzgorze Sw.Maksym ligger Centrum Riviera som är norra Polens största shoppingcentrum. Resan fortsatte sedan till slutstationen som heter Gdynia Grabowek. Därifrån blev det en 20-30 minuters promenad till färjeterminalen. Allt gick väldigt enkelt och smidigt. Väl ombord avnjöt vi av en stor buffé i restaurang Taste med mycket valmöjligheter innan vi gick och lade oss hel utmattade efter två mycket intensiva, underbara dagar.

Centrum Riviera

Vi kunde båda två konstatera att vi måste tillbaka till Polen igen! Vi hann med att upptäcka en hel del men det finns såklart mer att göra!

Jag vill även passa på att berätta hur smidigt det är att åka buss från färjeterminalen i Karlskrona och in till centrum. Bussen står rakt utanför terminalen och du betalar enkelt ombord (vi betalade 60 kronor för 2 personer). Resan till centrum tar ca 30 min.

Notera: att åka pendeltåg från Gdansk till Sopot kostar ca 10 kronor/person och resan tar ca 20 minuter.

Notera att detta är ett tidigare skrivet blogginlägg och tips kan därför vara inaktuella. För aktuell information, se vår hemsida.