Shopping i Kiel

En dag i Kiel, perfekt om du älskar shopping!

Tyskland | 2 Kommentarer

Vid arbetsdagens slut åkte jag och en väninna mot Stena Lines Tysklandterminal för att checka in till vår resa som skulle ta oss till Kiel. Incheckning gick smidigt och på båten möttes vi av provning av likör och en chokladbit. Personalen ombord erbjöd oss hjälp med att hitta till hytterna och var väldigt vänliga och välkomnande. Efter en snabb uppfräschning och installering i hytten gick vi mot restaurangen för lite mat (vi valde att förbeställa buffé inför vår utresa och detta var ett väldigt bra val då allt ingick, många olika sorters maträtter, fräscha sallader samt dryck ingick).

Utsikt från däck

Efter en god buffé ombord på Stena Germanica tog vi en tur till bordershoppen ombord där jag blev överraskad av hur stort utbudet var. Noga gick jag igenom allt och kom därifrån med lite skönhetsprodukter och speciellt en mascara som det även var Extra-medlemspris på. Efter god mat och shopping var det dags för kvällens liveframträdande av en superduktig tjej som sjöng covers följt av ett musikquiz.

Nästa morgon vaknade vi utvilade och redo att hugga in på frukosten ombord. En stabil frukost med stort utbud resulterade i god äggröra och en stor tallrik yoghurt. Efter det var vi mer än redo att starta dagen i Kiel. Färjan ankom vid 09.15 på morgonen till terminalen i Kiel där det var smidigt att komma av och precis utanför terminalen hade vi tillgång till Kiel stads utbud.

Vi tog en promenad mot tågstationen som bara låg 5-10 minuter ifrån terminalen. Väl framme var det lätt att hitta kiosker att köpa biljetter som skulle ta oss emot McArthur Glen Designer outlet i Neumünster ca 40 minuter ifrån Kiel. Tågbiljetten kostade 8.55 euro och tåget avgick ifrån spår 4, fräscha tåg och sittplatser fanns det gott om. Tågstationen i Neumünster nådde vi endast 25 min efter tågets avgång och här var det dags för en liten busstur vidare mot outleten. Här fanns det två bussar att välja mellan och det var buss 7 eller 77 (båda stannar precis utanför outleten). En biljett kostade 1.20 euro och ett tips är att ha kontanter då det betalas direkt på bussen. Det var en väldigt smidig och lätt resa att göra för alla oavsett om man tar bilen med sig till Kiel eller inte som i vårt fall.

Promenad under paraplyer

McArthur Glen Designer outlet var en dröm, uppbyggt som en liten by med fina byggnader och mängder av butiker. Alltifrån Ralph Lauren till Adidas och Coach, allt som kan tänkas locka en person med svart bälte i shopping. Vi startade vårt besök med en lunch på marché mövenpick, ett helt underbart ställe med fokus på kvalité på maten och färska råvaror som smakar bra, vilket det också var! Vi bestämde oss för att testa pizzan som var magisk på en tunn botten med fräscha råvaror. Till detta fick man en sax att ”klippa” bitar av pizzan med, vilket gjorde det hela otroligt charmigt. Rekommenderar verkligen att testa detta ställe vid ett besök på outleten. Annars fanns två andra matställen, en fiskrestaurang som serverade allt från fish and chips till sushi med färsk fisk som råvara eller en bistro där traditionella maträtter tvistades på ett modernt sätt.

Underbar pizza

Restaurang i Kiel

Efter en mätt mage startade butiksbesöken som gav mycket fina fynd. Småbarnsmamma som man är kollade jag givetvis upp möjligheterna att ha med barnen hit. Vilket också gav en positiv bild då det fanns små platser i området där barnen kunde leka och klättra! Även shoppingvagnarna var utrustade med små bilar frampå så barnen kunde färdas på ett kul sätt. Garanterar att man inte kommer därifrån tomhänt efter ett besök i alla butiker. Bäst av butikerna under vår vistelse var Ralph Lauren-butiken där fynden blev en klassisk Oxfordskjorta och en stickad mössa, allt detta för endast 550 kr.

Uteservering

Vi avslutade shoppingturen med en cappucino från Starbucks och bussen tog oss till tågstationen för vidare resa med tåg till Kiel. Väl tillbaka i Kiel fortsatte vi i shoppingens tema och besökte deras fina varuhus Sophienhof för sista svängen innan vi återgick till färjan som skulle avgå 18.45. Nöjda och glada avslutade vi resan med en god middag ombord i a la carte restaurangen och givetvis en sista tur till bordershoppen för de tyngre inköpen.

Morgon därpå vaknade vi utvilade i Göteborg med ett härligt resminne i tankarna. Nästa gång tar jag med mannen och barnen och besöker Kiel för nya äventyr!

• Mikael Ernlo says:

Vilken rolig och givande berättelse det fick mig att bestämma mig för att åka till Kiel när jag fyller år

nu i augusti 2019-08-22 nu vet jag vad jag skall göra när jag kommer dit förutom att äta

jägerschnitzel på Kloster bryggeriet så skall jag shoppa.