Vår resa ut i Europa

Följ med oss på vår motorcykelresa ut i Europa. En resa jag och min sambo gjorde förra året och som förblir oförglömlig.

Länderna vi besökte var Tyskland, Schweiz, Österrike och framförallt största delen av semestern spenderade vi i Italien. Vi båda är Ducatientusiaster och för er som är motorcykelintresserade så äger jag en Ducati panigale 899 och min sambo en Ducati multistrada 1200s. Ducati är ett Italienskt motorcykelmärke och passionen som finns hos Italienarna för märket är stor. Så stor att det vartannat år anordnar ett stort event som heter World Ducati Week. Eventet hålls under 3 dagar i staden Misano och sist var det ca 91 500 stycken som besökte eventet och där var vi. Ni kan läsa mer om det här.

Vi båda är riktiga Ducatientusiaster!

Ni läsare kommer även få följa med mig under vår resa i Europa för som jag nämnde tidigare var vi i fler länder än Italien och genom att följa oss hoppas jag kunna dela med mig om tips på bra vägar, olika resmål och vad ni inte får missa.

Vi startade vår resa i Göteborg och för att slippa köra de första milen valde vi att åka med Stena Lines Kielkryss som skulle ta oss en bra bit på vägen. Att boarda Stena Lines fartyg var jättesmidigt, färjan avgick från hamnen kl. 18.45 och vi var där en timma innan avfärd. Vi valde att lasta motorcyklarna i en skåpbil för att slippa köra motorcykel på autobahn. Det vi ville få ut av resan var att få köra härliga alppass i Schweiz och Italien. Planen var att lasta ur motorcyklarna i Italien hos en vän till oss och därefter endast köra motorcykel. Fartyget vi fick åka med var Germanica. Vi anlände till Kiel på morgonen och eftersom vi ville komma iväg snabbt så valde vi att köpa frukosten på Germanica. Frukosten var jättegod med ett bra utbud.

Vår resa ut i Europa

Underbar utsikt från Stena Germanica!

Eftersom vi tagit färjan var vi utvilade och redo att börja vår bilfärd genom Tyskland, målet var att komma ner till Frankfurt innan dagen var slut. Det blev många timmar i bilen men när vi var framme i Frankfurt hade vi ändå eftermiddagen kvar eftersom vi startat bilfärden såpass tidigt på morgonen. Väl framme i Frankfurt tog vi in på ett hotell som låg väldigt nära autobahn, detta för att vi ville ha det smidigt dagen efter och för att vi ville komma fram till Schweiz och staden Luzern så tidigt som möjligt (för att kunna lasta ur hojarna ur skåpbilen och köra en sväng i de berömda alperna). Vi lyckades komma fram till Luzern i tid och vi hann med att köra två pass innan det började bli mörkt och vi var tvungna att bege oss hem till hotellet igen.

Väl framme i Frankfurt checkade vi in på hotell.

Tänk på att det i Luzern är väldigt dyrt med parkering för bilen så boka alltid parkering i samband med hotellet, kolla även hur högt i tak det är i hotellets garage. Vi missade detta och att bli av med bilen var inte helt enkelt. Motorcyklarna kunde vi ställa i garaget som hotellet hade men eftersom vår skåpbil inte gick in för den var för hög fick vi betala en extra slant den första natten för parkeringen i ett annat parkeringshus. Andra dagen hittade vi en lösning då vi körde en bit utanför stan där man kunde parkera på en grusparkering i några dygn för en låg avgift.

Luzern är ett ställe jag starkt kan rekommendera, det är en känd skidort många åker till under vintersäsongen. Dock tycker jag att de är värt ett besök under sommarhalvåret då vi var där. För naturen i Schweiz är oslagbar, det är så otrolig fin natur och sjöar som består av isvatten som smält från bergen. När man kör motorcykel genom naturen är det få ställen som är så vackert som Schweiz. På kvällarna fanns det små mysiga restauranger längst floden som löper genom staden där kunde man sätta sig precis vid vattnet och avnjuta en härlig middag.

Vår resa ut i Europa

Luzern erbjuder oslagbar natur.

Staden erbjuder även många mysiga restauranger precis vid sjön.

Vår andra dag i Schweiz bestod endast av att köra motorcykel. Vi körde det mest kända alppassen som heter Grimselpass, Sustenpass och Furkapass. Om du är motorcyklist och vill ge dig ut på andra vägar utanför Sveriges gränser är detta vägar du inte vill missa. Det är bra asfalt, roliga kurviga vägar som gör att du som förare utvecklas till det bättre samtidigt som det inte är för varmt när man tar på sig all skyddsutrustning. Vi bestämde oss för om vi någon gång åker tillbaka kommer vi köra passen igen. Kan även rekommendera dig som är ute på bilsemester att köra dessa vägar för att få uppleva den storslagna naturen.

Vår resa ut i Europa

I Schweiz körde vi de mest kända alppassen som heter Grimselpass, Sustenpass och Furkapass.

Följ oss på vår resa genom Europa, nästa stopp: Italien! Stay tuned!