Skagen 1 i Lysekil, Carlaförlaget foto

Pionjären SKAGEN I

2015-04-28 | Ombord | 3 Kommentarer

Nu har turen kommit till vår andra färja, Skagen 1. Dags för ytterligare ett historisk inlägg med fartygsfakta och bagrundshistoria. Trevlig läsning!

Fartygsfakta

Levererad i april 1914 från Burmeister & Wain i Köpenhamn.
Ombyggd och förlängd 1936 på Finnboda Varv i Stockholm. Uppgifterna nedan gäller efter förlängningen.
Längd: 71,1 m
Bredd: 10,7 m
Bruttotonnage: 1325 brt
Passagerare: 520 st
Hyttplatser: okänt

Heimdal 1914 och BRYNHILD nyombyggd utanför Finnboda Varv i september 1936. Foto Erik Holmberg, Sjöfartstidningens arkiv

Heimdal 1914 och BRYNHILD nyombyggd utanför Finnboda Varv i september 1936. Foto Erik Holmberg, Sjöfartstidningens arkiv

Historia

Framgångarna med ÖSTERSÖEN vintern 1962-1963 hade gett Sten A Olssons Skagenlinjen ”blodad tand”. Nu sökte man efter lämpligt svenskt tonnage för att kunna utveckla trafiken. Ett av de första fartygen som Skagenlinjen fann var den gamla klassikern BRYNHILD, som vid den här tiden förde ett tämligen sorgligt liv som upplagd efter att försök med trafik mellan Sverige och Finland hade misslyckats. Nu blev hon istället SKAGEN I.

SKAGEN I var ett fartyg med en intressant historia. Hon byggdes som ett ångfartyg redan 1914 som HEIMDAL och sattes i trafik mellan Köpenhamn och Rönne av Dampskibsselskabet af 1866 paa Bornholm (66-bolaget). Det danska rederiet var känt för att bygga tekniskt välutvecklade och moderna fartyg och HEIMDAL var inget undantag. Danmark var ett örike som vid den här tiden till stor del hölls samman av passagerarfartyg som oftast utgick från Köpenhamn. Den danska huvudstaden bör 1914 ha varit ett eldorado för fartygsfantaster.

På slutet av 1930-talet var det dags för 66-bolaget att förnya tonnaget i trafiken på Bornholm och HEIMDAL såldes 1936 till Rederi AB Svea och fick namnet BRYNHILD. Det svenska rederiet förlängde och moderniserade fartyget med ett för tiden hypermodernt utseende. Det säger ändå en del att den gamla Bornholmsångaren faktiskt blev ett tillskott i Sveabolagets Finlandstrafik där hon sattes in i sommartrafiken på linjen Stockholm-Mariehamn-Åbo. Fartyget hade för dålig isklass för att kunna användas på vintern i den här trafiken.

BRYNHILD blev under andra världskriget en del av vår sjöfartshistoria. Bland annat transporterade hon så kallade Finlandsbarn till och från Sverige. Finlandsbarnen var minderåriga som ensamma fick evakueras till fosterfamiljer i Sverige för att fly undan krigets hemskheter. Senare under kriget chartrades BRYNHILD under en kortare period ut till Rederi AB Gotland som ersättare till den av Sovjetunionen torpederade HANSA.  En stor del av kriget seglade BRYNHILD annars i Sveabolagets svenska kusttrafik både norröver och söderöver från Stockholm.

Efter kriget var BRYNHILD periodvis åter insatt i Finlandstrafiken men framför allt var hon sommarbåt på den prestigefyllda linjen från Stockholm och ner till Borgholm samt Kalmar. Här kunde ibland kungligheter ses på väg till eller ifrån Solliden på Öland. 1956 användes den gamla ångaren för sommarkryssningar mellan Stockholm och Leningrad, anordnade av Reso och Nyman & Schultz.

BRYNHILD började nu nå slutet av sin aktiva karriär. Rederi AB Svea lyckades dock sälja henne till ett rederi som 1960 under namn Continental Line öppnade trafik på linjen Falkenberg-Horsens. De hade till och med planer på att bygga ett bildäck på akterdäck men detta förverkligades aldrig. I Falkenberg blev BRYNHILD känd som fartyget som ”dansade en sommar”. Linjen hade ingen chans att kunna konkurrera med Lion Ferrys trafik från Halmstad eller Europafärjans från Varberg.

Regina Marviken, februari 1968

SKAGEN 1 på Kattegatt sommaren 1963, foto Valdemar Christensen. Regina Marviken, februari 1968.

 

1961 och 1962 försöker ett partrederi i Gävle använda BRYNHILD på linjer från Gävle respektive Öregrund till Finland men framgångarna uteblev. Det var i det här läget som Skagenlinjen hittade fartyget och bygger om henne till shoppingbåt. Som sådan fungerade hon ganska väl och används 1963 i Skagentrafiken från Göteborg. Stena AB köpte fartyget i december 1963 och det användes av Skagenlinjen även 1964.

När Skagenlinjen fick modernare och bättre fartyg såldes den nu 50 år gamla ångaren och startade märkligt nog som REGINA en ny karriär som logementsfartyg efter ombyggnad vid Lödöse Varv. 1970 kantrade hon vid Simpvarp utanför Oskarshamn och skrotades senare i Nakskov i Danmark. En märklig fartygskarriär hade då nått sitt slut. /Anders Bergenek och Rickard Sahlsten.

Ännu en gång tackar vi Anders och Rickard som skrivit inlägget och tagit fram bilderna. Kommentera gärna om det är något ni vill veta mer om när det gäller våra färjor. Nästa historiska inlägg kommer att handla om året 1964. /ylva.

P.S. Vill ni läsa mer av Anders och Rickard samt vår historia kan ni hitta deras bok här; Stena Line- Historien om ett rederi härRickard är dessutom ordförandeKlubb Maritim Göteborg som förvaltar vårt arkiv.

Ylva Vitorovic

Ylva is responsible for Stena Line's social channels. Here on A ferry nice blog, she writes about our history, our ferries, our people, etc. Don't hesitate to comment and ask questions.

  • Ted Karlsson says:

    Roligt att det finns intresse att bevara båtarnas historia. Jag har flera vänner vars föräldrar/förälder möjligen kom med “Skagen 1” till Sverige som krigsbarn från Finland. Båten användes som logimentsbåt när min arbetsplats byggdes, och jag tror att densamma var min pappas arbetsplats våren -63 när den gick mellan Skagen och Göteborg. Finns det någon möjlighet att få det bekräftat idag med hjälp av personallistor eller liknande och i så fall hur går man tillväga?

  • Hans Erdmann says:

    Interessant att folk dokumenterar vår nutida och dåtida infrastruktur… Allting går så snabbt idag, men vägen till nu går via vår gemensamma historia.. Fint att folk känner för den .. Hedransvärd.. Hälsar Hans Erdmann

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *