Grattis på födelsedagen Göteborg-Kiel!

Tyskland | 29 Kommentarer

Rutten Göteborg-Kiel har under åren varit av stor vikt för oss och linjen firar nu 50 år. Sedan 1967 har rutten haft en stor betydelse för turister såväl från som till Sverige och många företag har transporterat sitt gods mellan Sverige och Tyskland. Majnabbe är i dag terminalen där Kielbåtarna lämnar mot Tyskland, en terminal dit vi flyttade år 1982. Sedan dess har över 20 miljoner passagerare, 3 miljoner bilar och över 1 miljon lastbilar passerat genom terminalen.

På en presskonferens i november 1964 annonserade Sten A. Olsson att han tänkt starta en linje mellan Göteborg och Kiel i Tyskland inom två år, detta med en nybyggd färja. I och med detta togs första steget mot vad som skulle bli världens största färjerederi, Stena Line.

Sedan 1963 hade vi på Stena Line haft färjor i Kiel genom det danska rederiet KL-Linjen A/S. Genom att göra detta fick vi goda relationer med stadens ledare, speciellt med lokalpolitikern Rolf Renger. I början av 1964 började vi därför titta på möjligheten att starta en linje mellan Göteborg och Kiel.

Designen var redan klar. Det var tänkt att vara en bilfärja med kapacitet på 200 bilar, 1 300 passagerare och 15 lastbilar. Motorn hade hela 16 700 hästkrafter och skulle färdas i drygt 23 knop. Upp till två resor om dagen var planen. Skeppsbyggare Knud E Hansen, känd för sin speciella design, stod bakom bygget. Stena Germanica var en moden, vacker och bekostad färja och interiören stod Robert Tillberg för.

I efterhand kan vi också se att rutten har gynnats av andra tillfälligheter. Västtyskland reste sig efter Andra världskriget med stark ekonomi. Även den svenska ekonomin blomstrade och med flytten mot frihandelsavtal som växte sig allt starkare i Europa så gynnades man starkt. Handeln mellan våra två länder ökade kraftigt vilket så klart märktes på antalet lastbilar ombord. Även intresset i Kiel som turiststad ökade och många svenskar såg fördelarna med semester i norra Tyskland. Resten är som man säger, historia.

Milstolpar Göteborg Kiel

1967 Tysklandslinjen mellan Göteborg och Kiel invigs i Skandiahamnen.

1982 Linjen flyttar till dagens läge, Majnabbeterminalen.

1987 Nya Stena Germanica levereras från ett polskt varv, dock sex år försent på grund av varvsstrejker i Gdansk och Gdynia.

1999 Tax Free försvinner ombord och hela affärskonceptet görs om.

2011 De två nya färjorna Stena Scandinavica och Stena Germanica introduceras på linjen.

2015 Metanolprojektet startar med Stena Germanica först ut.

2017 Kiellinjen fyller 50 år.

 

Vill du läsa mer om vårt jubileum? Klicka in dig här på vår sajt så hittar du massor av information om Kiellinjen.

 

/Ylva


  • Henrik Johansson says:

    Min första resa till Kiel var en minikryss (eller Prinsesskryss som jag tror det kallades på den tiden) 1982 med den då nyinsatta m/s Kronprinsessan Victoria, ett fartyg med mycket elegant inredning. Därefter har det blivit många resor genom åren, bl a en jubileumsresa 1987 då Stena Line också firade jubileum. Jag kan tycka det är lite synd att dagens fartyg är så fraktbetonade – de har inte samma charm som tidigare fartyg, men är likväl trevliga att resa med.

    Många minnen har man från alla resor man gjort!

    • Hej Henrik! Kul att höra om dina fina minnen. Förstår vad du menar med mer fraktbetonade, samtidigt tycker jag personligen att maten i à la carte-restaurangen har blivit riktigt bra på linjen, att vara ute på soldäck, lyssna på trubadur och njuta av solskenet och havsutsikten är underbart så här års. Åsså gillar jag quizen och karaoken också. 🙂 Men det är klart, hade man väntat sig disco eller spa, som på de gamla färjorna som nu går på Polenlinjen, förstår jag vad du menar. Hoppas att vi får se dig ombord snart igen ! 🙂 /ylva.

  • Fady fattAl says:

    Gratis Ju mer framgång

  • Karimo Kayo says:

    Grattis på födelsedag för Göteborg till Kiel
    För Stena line

  • Ferdoos Sarullahi says:

    Vi är pensionär men vi dansade o hade roligt. Det va länge sen att vi kunde dansa i bra miljö o sagolik plats. Tack

  • Hans Helgesson says:

    Hej. Var inbjuden som VIP gäst på jungfruresan. Härligt minne.
    Tack
    HansHelgesson

  • Hans Helgesson says:

    Hej! En påminnelse om att jag var inbjuden som gäst på jungfruresan. Härligt minne.
    Hälsningar
    Hans Helgesson

  • Marianne Carlén says:

    Da det dessverre ikke finnes noe hundevennlig alternativ fra Oslo-Kiel, har jeg og min forgjenger tilsammen foretatt et førtitalls kryssninger Gtb – Kiel i Stenalines utmerkede hundelugarer!
    Hilsen Sasha, sjøvandt schnauzer Oslo

  • Stor Grattis till bästa stena line BÅTAR!

  • Samir älvenholm says:

    Grattis. ????????????????????????????????

  • Ferdoos Sarullahi says:

    På båda fötter som inte fast på jorden och himmelen så klart o god mat på färjen och dans på kvällen känner man lyckligast i värden . Grattis stena????????????????

  • Ferdoos says:

    På båda fötter som inte fast på jorden och himmelen så klart o god mat på färjen och dans på kvällen känner man lyckligast i värden . Grattis stena????????????????

  • Nahla Kamal says:

    Stor gratttis! En mycket trevlig resa, med underbar personal i alla led, vill verkligen rekommendera Sten Line❤️ för alla. jag själv reser med nästan varige år till min familje i Tysklan och samma sak min familje reser med till mig i Göteborg. Tack att ni finns och Lycka till????

  • Rolf Eriksson says:

    Grattis ! Grattis !!

    Hoppas det kommer erbjudanden om halvapriser på vissa bokningar i år också ????????????????

  • Laila Wallöf says:

    Grattis till 50 år!
    Stena Line i ❤️ Av Gbg
    Så mycket trevlig jag haft när jag rest med Stena Lines färjor. Hoppas ni lever kvar i lika många år till

  • Laila Wallöf says:

    Stort Grattis till 50 år!
    Stena Line betyder mycket i ❤️ Av Göteborg. Så mycket trevligt jag haft när jag rest med era färjor. Hoppas Stena Line lever kvar lika många år till.

  • Det är mycket trevligt att Stena Line ger uppmärksamhet åt sin rika historia där många egna minnen väcks till liv, särskilt nu när jag bor långt från Göteborg inte längre har samma möjligheter att resa med er.

    Fartygen av idag må vara betydligt mer miljö- och kostnadseffektiva, men skönheten i 60- och 70-talets fartyg är omöjlig att överträffa. Tack för en fin nostalgisk återblick!

    • victor says:

      Tack för dina fina ord Hans! Vi får hoppas att du får möjlighet att åka med oss igen 🙂 Ha en bra dag! //Victor

  • Hübbe says:

    Grattis ????????????????????