FÖLJ MED PÅ BLOGGRESA TILL POLENS RIVIERA

Polen | Inga kommentarer

Följ med bloggarna AnnikaAnna och LindaMarie på bloggresa till Polens Riviera! Läs utdrag ur deras berättelse nedan.

När vi kom ombord gick vi till våra hytter och lastade in packningen och utforskade båtens alla hörn. Vi började med a lá Carte restaurangen där vi hade bokat bord, detta rekommenderas verkligen att göra för man vill INTE stå i köerna till buffén. Vi fick toppenservice av en jättegullig servitris! Jättetrevlig personal och hjälpsamma, får toppbetyg! När ni ändå är ombord så gå och ta en behandling i deras Pure Nordic Spa, vi alla tre tog varsin 30 min halvkroppsmassage och betalade ca 209:-/person. Billigt! Tips att förboka! Dom har även bastu, äventyrsduschar, hotwells och en relaxavdelning. Efter massagen som för övrigt var toppen tog vi en sväng till deras taxfree.

Märket Inglot kommer från Polen och jag var bara tvungen att passa på att handla med mig en del hem därifrån. Jag har testat ett par produkter som jag varit riktigt nöjd med tidigare, men i Sverige är Inglot ett ganska dyrt märke så det är ingenting som jag har allt för mycket av. Bland annat har Inglot ett koncept där man köper tomma paletter och sedan själv fyller med ögonskuggor i de färger man vill ha. Jag valde den här gången att koncentrera mig på deras Pure Pigment skuggor. Vanliga ögonskuggor har jag i nästan orimliga mängder redan, men dessa Pure Pigments var helt magiska. I Sverige ligger dessa på 160-230 kr/burk. På båten har de dock valt att lägga sig en liten bit under de polska priserna, så där kostade pigmentet endast 87 kr! Eyelinern kostade 57 kr på båten istället för 140 kr. Helt makalöst! Nästan värt att ta en tur bara för att bunkra smink!

Väl framme på torsdagsmorgonen i Gdynia hade Stena Line förbokat en taxi till Gdansk där vi skulle bo, smidigaste sättet att ta sig från punkt A-B (den turen kostade ca. 100 zl, inte farligt alls). Sedan kom vi fram till hotellet Puro Hotel, WOW! Vilket fint hotell. Det låg väldigt bra till alldeles i smeten och nära till gamla stan. Vi checkade in, lämnade väskorna i deras bagagerum och gav oss ut för att utforska stan.

Första intrycket av Gdansk var verkligen WOW, en sådan fin stad där den “gamla staden” möter det nya med underbara byggnader, arkitektur, uteserveringar och såklart spår från kommunismen. Bara att strosa runt och titta på alla dessa vackra fasader, med olika motiv på var så fascinerande! Polen är betydligt billigare än Sverige och en av de få länder i Europa som fortfarande är billigt. Alla dessa vackra färger och olika kombinationer är bedårande!

Vi blev väldigt glatt överraskade då det var marknad i hela staden med stånd ringlandes gata upp och gata ned. Gillar ni marknader skall ni definitivt besöka Gdansk vid denna tiden på året för marknaden St.Dominics Fair arrangeras varje år under dom tre första veckorna i augusti. Detta är en lång tradition som har anordnats nästan varje år sedan 1260! Hur häftigt är inte det! På marknaden hittar man mängder med olika matstånd, ullprodukter, smycken, kläder, hantverk, bärnsten, leksaker, skinn osv.

Att skicka ut tre bloggare på resa innebär givetvis en del shopping. Vi bestämde oss för att göra ett besök på den helt nybyggda gallerian Forum som är väldigt centralt belägen. Här finns många spännande butiker, så som & Other Stories, COS och Oysho. Polen är mycket prisvärt att shoppa i och jag kom många gånger på mig att tänka priset gånger 10 (som om det vore Euro) istället för gånger 2,5. Nästa gång tar jag med mig en större väska och mindre packning.

Förutom Gdansk hade vi även på förhand bestämt att vi skulle ta en tur till Sopot, som ligger precis vid stranden på Polska Rivieran. Vädret var tyvärr lite ostadigt, så det blev aldrig att vi packade med oss bikinis för sol och bad. Istället fick vi uppleva fine dining och på beachklubben Zatoka Sztuki (där vi egentligen hade tänkt hänga dagtid) blev det istället en kväll för nattklubb.

Monte Cassino är en gata som går genom Sopot med många mysiga caféer, restauranger och butiker. Här finns även Krzywy Domek, som är ett otroligt häftigt hus som räknas till en av Sopots sevärdheter. Det kan jag gott förstå, då det verkligen ser photoshopat ut. Så coolt! På insidan finns ett köpcenter, som man kan besöka om man är sugen på lite shopping. Det hann vi dessvärre inte med den här gången, då vi hade bokat bord på restaurang.

Ett tips som vi fått, och absolut inte ville missa, var att äta middag på L’entre Villes. Detta är en fine dining-restaurang som ligger en liten bit utanför centrala Sopot. Vilken upplevelse att få se servitörer med vita handskar, få maten serverad under klosh och njuta av tonerna från en livespelande pianist. Priserna var väldigt bra jämfört med hemma. För huvudrätt till tre personer, en flaska vin, varsitt glas champange, två efterrätter och två koppar kaffe betalade vi totalt motsvarande ungefär 2100 kr. Helt klart värt sett till hela upplevelsen. Maten var fantastisk!

Vi besökte även Mito Sushi. Det var en bibel till meny, så det var inte enkelt att välja. Jag som älskar sushi var såklart helt inställd på att det var det jag skulle ha, men när vi satt med menyn och fick syn på anka med honung och ingefära föll mitt val till slut på det istället. Jisses, vilken magiskt god rätt det var! Om ni gillar asiatisk mat är ett besök på Mito nästan obligatoriskt

Vi hade också hört mycket gott om Hiltons takbar, High 5 Terrace Bar. Vi var ju sjukt nyfikna på denna takbar så givetvis gick vi dit! Dom är kända för sina exotiska cocktails och ett helt outstanding läge! Där blickar man ut mot floden och kan njuta av utsikten nedanför. Deras drinkar är verkligen enastående! Testa inte på de “vanliga” drinkarna utan våga ta ut svängarna och testa på dem som dom har på första sidan.

Ett sista mattips är att gå på marknaden i gamla stan (Gdansk) och köpa en “potatis-snurra” som jag tror kallas Jazzychips. Typ en blandning av chips å pommesfrites på pinne – supergott!

Notera att detta är ett tidigare skrivet blogginlägg och tips kan därför vara inaktuella. För aktuell information, se vår hemsida.