Weekendresa till Weissenhäuser Strand

Tyskland | Inga kommentarer

Fem mil från Kiel, ute vid havet, ligger Weissenhäuser Strand som är en av Tysklands största och roligaste semesteranläggningar. Barnen Tor, Alma och Elsie fick en resa full av djungeläventyr, roliga bad och andra hissnande attraktioner i födelsedagspresent. Här på resebloggen delar mamma Emma med sig av deras äventyr.

En födelsedagspresent att minnas! Det var vad Tor 11, Alma 9 och Elsie 3 fick i form av en Kielresa med bad och äventyr på Weissenhäuser Strand av morbror Måns och moster Lisbeth.

Äventyret började med världens buffé på Stena Germanica på fredag kväll. Vilken känsla att bara ta för sig av allsköns läckerheter medan personalen på båten pysslar om en. Precis vad man behöver efter en hård arbetsdag.

Väl framme i Kiel började vi med en sväng till Citti Markt för att fixa lite frukost och lite snacks att ha på lägenhetshotellet. Jag måste rekommendera en sväng i livsmedelsbutiken, för där finns verkligen allt. Hade nog kunnat tillbringa hela dagen där tror jag. Barnen däremot, som hade varit inställda på bad ända sedan de vaknade, såg till att vi kom iväg.

Vid 14-tiden hade vi äntligen kommit i badkläderna. De större barnen försvann genast nerför en häftig vattenbana med gupp, strömmar och härlig grotta. Resten av dagen tillbringade de med att prova så många vattenrutschkanor de vågade. Det finns många – och en del är rätt läskiga. Elsie och jag hittade ett område för de mindre barnen med varma sköna pooler, lagom stora rutschkanor och kul djur som sprutade vatten.

csm_badepardies-aquaracer-1_d5f2b35530

Ett antal timmar senare samlades vi, trötta, nöjda, hungriga och med skrynkliga fingrar för att äta middag i Djungelrestaurangen. Den middagen blev en upplevelse för sig.. När vi kom in möttes vi av en fantastisk lokal klädd i djungelgrönska. Här och där tittade det fram djur som noshörningar, giraffer och ormar. I taken hände ett gäng väldigt akrobatiska schimpanser som svingade sig hit och dit. Vi blev placerade vid ett bord i längs ena väggen och fick raskt beställa dricka. Strax efter kom servitrisen med färgpennor och papper till barnen, här har nån barnvänlig tänkt till.

csm_dschunglelland-tierwelt-1_7170c89980

Det visade sig efter ett tag att vi hamnat bredvid en jättestor gorilla som med jämna mellanrum drog igång ett kraftfullt gruffande vilket gav upphov till många skratt runt bordet. Elsie som var djup koncentrerad i färgläggandet av en ekorre brast vid något tillfälle ut i ”Den där gorillan stör mig när jag ritar!”. Menyn erbjöd nåt för alla och maten var god! Elsie beställde Nemo (fiskpinnar med pommes), Alma tog en Tarzan (pommestallrik) och Tor tog en rejäl hamburgare med pommes.

På söndagen gick vi en sväng till stranden efter frukost. Kallt men fantastisk vackert, kan bara föreställa mig hur fint det är på sommaren. Sen var det dags för djungellandet! Hur ska jag beskriva det? Som världens coolaste lekplats kanske. På väg in gick vi igenom ett terrarium med härligt läskiga ormar, spindlar och ödlor. Barnen roade sig med att försöka få moster Lisbeth som har spindelfobi, att titta på spindlarna. Sen kom vi in i själva äventyrsdelen. Här tillbringade vi resten av dagen med att hoppa på studsmattor, vaska guld åka en massa olika sorters rutschkanor och fika och äta glass. De stora barnen och några av oss vuxna provade på klätterväggen, några körde höghöjdbanan och någon satt och vaktade bordet och drack kaffe latte. Elsie hängde på det mesta och förvånades över hur stor hon var som klarade den jättesnabba rutschkanan.

klattring

Vare sig vi ville eller inte var det till slut dags att ge oss av mot Kiel igen för åka hem, denna gång med Stena Scandinavica. Det fick bli buffé till middag igen, det var ju så vansinnigt gott! Efter en sväng i taxfree-shopen somnade vi alla tidigt, utmattade och nöjda. Måndagen inleddes med frukostbuffé i lugn och ro. En bra start på dagen som senare övergick i vardag med jobb och skola.

Vilken underbar resa! Så mycket äventyr på så kort tid! //Emma Cederlöf

Vill du också göra en weekendresa till Weissenhäuser strand? Just nu har vi upp till 50 % rabatt på båtresa och fina erbjudanden på boenden. Kika in på stenaline.se/bokanu. //Anna