EŁK Narrow Gauge-tåget

Res tillbaka i tiden i nordvästra Polen

Polen | Inga kommentarer

Masurien- och Warmiaregionen i nordvästra Polen bjuder på storslagen natur och härliga utomhusaktiviteter för hela familjen och för de historieintresserade finns flera spännande attraktioner att upptäcka!

Elblągkanalen förbinder Ostróda och Iława med Elbląg, dvs. Västra Masurien med Östersjön. Kanalen byggdes för att underlätta handeln genom att förkorta transportvägen och ingenjören Georg Steenke byggde de lutande planen i mitten av 1800-talet och övervann höjdskillnaden på 100 m. Hans idé var exceptionell i hela världen!  Han designade sedan sitt arbete vidare på Morris Canal i New Jersey. I början användes kanalen för att transportera grödor, trä och andra varor. Från 1912 började fartygen transportera passagerare och 15 år senare introducerade fartyget “Konrad” regelbundna kryssningar. För närvarande används kanalen endast som turistattraktion. Men hur fungerar kanalen och varför är det så exceptionell?
Jo, det finns fem lutande plan som drivs av vatten, som byggdes för att övervinna höjdskillnaden på 100 m på sträckan 10 km. Fartyg transporteras på speciella plattformar som rör sig på skenor som löper genom sluttningen som är bevuxen med gräs. Detta är den mest intressanta delen av kanalen och den ligger mellan Buczyniec och Elbląg.

Fartyg vid sluss

Åk runt på smala järnvägar i historiska vagnar

Det första projektet för Ełk Narrow Gauge-tåget lanserades så tidigt som 1905. Järnvägsstationen i Ełk placerades då på den vanliga järnvägskartan och arbetet påbörjades i slutet av 1911 eller i början av 1912. Järnvägen sattes högtidligt i bruk med pompa och ståt år 1913 men skadades sen allvarligt under första världskriget. Efter de nödvändiga renoveringarna (fram till 1920-talet) återupptogs gods- och persontrafiken och kördes sen kontinuerligt till slutet av andra världskriget.

EŁK Narrow Gauge-tåget

Ełkbanan skadades tyvärr återigen under den röda arméns offensiv. Järnvägsstationen i Ełk, Milejew och Kalinowo samt även bron i Sypitki revs.
Under de närmaste åren gjordes järnvägsbanan om och i början av 1990-talet placerades denna järnväg i det historiska registret som ett avslutat kapitel. Några år senare gjorde man om tågbanan till en uppskattad turistattraktion och idag kan man åka runt i historiska vagnar som dras av diesellokomotivet med det udda namnet Lyd 1. Museet erbjuder idag riktigt smala järnvägsturer för turister och är den enda turistattraktionen av detta slag i regionen. Missa inte detta om ni besöker Elk eller är tågälskare!

Läs även våra andra blogginlägg om Masurien- och Warmiaregionen där vi tipsar om vackra naturupplevelser, samt aktiviteter för både avkoppling och aktiv semester.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Tvingade fält är markerade med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.